فیلم های منتخب کارگردان های مطرح سینما

0

از سال ۱۹۵۲ میلادی مجله سایت اند ساوند در بریتانیا هر ده سال یکبار از منتقدین سرشناس فیلم در سراسر دنیا دعوت می کند تا ده فیلم برگزیده خود در تاریخ سینما را نام ببرند. از سال ۱۹۹۲ علاوه بر منتقدین، این مجله از برخی از کارگردان های سرشناس هم درخواست نمود تا ده فیلم محبوب شان در تاریخ سینما را معرفی کنند. در آخرین نظر خواهی این نشریه که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، ده فیلم منتخب منتقدین به ترتیب عبارت بودند از:

۱ – سرگیجه (هیچکاک)

۲ – همشهری کین (ولز)

۳ – داستان توکیو (اُزو)

۴ – قاعدۀ بازی (رنوار)

۵ – طلوع (مورنائو)

۶ – جویندگان (فورد)

٧ – ۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

۸ – مردی با دوربین فیلمبرداری (ورتُف)

۹ – مصائب ژاندارک (دِرِیِر)

۱۰ – ½۸ (فلینی)

(تنها فیلم ایرانی در لیست صد فیلم برگزیدۀ منتقدان، فیلم «کلوزآپ» عباس کیارستمی بود که در مقام چهل و دوم قرار گرفت.)

اما ده فیلم انتخابی کارگردان ها عبارت بودند از:

۱ – داستان توکیو (اُزو)

۲ = ۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

۲ = همشهری کین (ولز)

۴ – ½۸ (فلینی)

۵ – راننده تاکسی (اسکورسزی)

۶ – اینک آخرالزمان (کوپولا)

٧= پدرخوانده (کوپولا)

٧ = سرگیجه (هیچکاک)

۹ – آینه (تارکوفسکی)

۱۰ – دزدان دوچرخه (دسیکا)

اینک آخرالزمان

اینک آخرالزمان

این هم گزیده ای است از انتخاب های تعدادی از این کارگردان ها در سه دهۀ اخیر. نظرات کوتاه چند تن از آنان دربارۀ این رای گیری را هم اینجا گنجانده ایم:

نظرخواهی سال ۲۰۱۲:

وودی الن

دزدان دوچرخه (دسیکا)

مهر هفتم (برگمن)

همشهری کین (ولز)

آمارکورد (فلینی)

½۸ (فلینی)

چهارصد ضربه (تروفو)

راشومون (کوروساوا)

جذابیت پنهان بورژوازی (بونوئل)

راه های افتخار (کوبریک)

روی اندرسن

دزدان دوچرخه (دسیکا)

ویریدیانا (بونوئل)

هیروشیما عشق من (رنه)

تعصب (گریفیث)

راشومون (کوروساوا)

آمارکورد (فلینی)

بری لیندون (کوبریک)

خاکسترها و الماس (وایدا)

آندره روبلف (تارکوفسکی)

نبرد الجزایر (پونته کُروو)

این لیست فیلم هایی است که به نظر من بهترین ها در تاریخ سینما هستند. کمی مردد بودم که از چه صفتی باید استفاده کنم: بهترین فیلم ها یا مهم ترین فیلم ها؟ تصمیم گرفتم که آن ها را بهترین فیلم ها بنامم. فقط سه فیلم اول را به ترتیب اولویت گذاشته ام. محبوب ترین فیلم ام دزدان دوچرخه است، انسانی ترین و سیاسی ترین  فیلم در تاریخ. ویریدیانا هوشمندانه ترین و هیروشیما عشق من شاعرانه ترین فیلم ها هستند. همگی این ده فیلم عالی اند و بیان های محسور کننده هنری درباره آنچه که من “هستی بی پرده و نشاط آور بشریت” می نامم. این فیلم ها ما را خردمندتر می کنند.

آینه

آینه

نوری بیلگه جیلان

آینه (تارکوفسکی)

آندره روبلف (تارکوفسکی)

داستان توکیو (اُزو)

اواخر بهار (اُزو)

یک محکوم به مرگ گریخت (بِرِسُن)

ناگهان بالتازار (برسُن)

شرم (برگمن)

صحنه هایی از یک ازدواج (برگمن)

ماجرا (آنتونیونی)

کسوف (آنتونیونی)

فرانسیس فورد کوپولا

خاکسترها و الماس (وایدا)

بهترین سالهای زندگی ما (وایلر)

ولگردها (فلینی)

آدم های بد راحت می خوابند (کوروساوا)

یوجیمبو (کوروساوا)

آواز در باران (دانن و کلی)

سلطان کمدی (اسکورسزی)

گاو خشمگین (اسکورسزی)

آپارتمان (وایلدر)

طلوع (مورنو)

برادران داردن

باج خور (پازولینی)

مخمصه بزرگ (لنگ)

دوداسکادن (کوروساوا)

آلمان سال صفر (روسلینی)

لولو (پیالا)

عصر جدید (چاپلین)

جویندگان (فورد)

شوا (لانزمن)

خیابان ننگ (میزوگوچی)

طلوع (مورنو)

اصغر فرهادی

راشومون (کوروساوا)

جاده (فلینی)

پدرخوانده (کوپولا)

داستان توکیو (اُزو)

آپارتمان (وایلدر)

سه گانه سه رنگ: قرمز (کیشلافسکی)

پول را بردار و فرار کن (الن)

صحنه هایی از یک ازدواج (برگمن)

راننده تاکسی (اسکورسزی)

عصر جدید (چاپلین)

مایک لی

جنون امریکایی (کاپرا)

آندره روبلف (تارکوفسکی)

من کوبا هستم (کالاتوزوف)

مهاجران (ترول)

چگونه یک پشه عمل می کند (مک کی)

ژول و ژیم (تروفو)

دوران رادیو (الن)

ترانه هایی از طبقه دوم (اندرسون)

داستان توکیو (اُزو)

درخت کفش های چوبی (اُلمی)

مایکل مان

اینک آخرالزمان (کوپولا)

رزمناو پوتمکین (آیزنشتاین)

همشهری کین (ولز)

آواتار (کامرون)

دکتر استرنجلاو (کوبریک)

زیبا (ایناریتو)

کلمانتین عزیزم (فورد)

مصائب ژاندارک (دریر)

گاو خشمگین (اسکورسزی)

این گروه خشن (پکین پا)

استیو مک کویین

نبرد الجزایر (پونته کُروو)

نمره اخلاق صفر (ویگو)

قاعده بازی (رنوار)

داستان توکیو (اُزو)

مبل (وارهول)

تحقیر (گدار)

کردار خوب (دنی)

روزی روزگاری در امریکا (لئونه)

مزد ترس (کلوزو)

کار خوب را انجام بده (لی)

سام مندز

پدرخوانده قسمت دوم (کوپولا)

راننده تاکسی (اسکورسزی)

خون به پا خواهد شد (اندرسون)

مخمل آبی (لینچ)

سرگیجه (هیچکاک)

فانی و الکساندر (برگمن)

چهارصد ضربه (تروفو)

بچه رزماری (پولانسکی)

همشهری کین (ولز)

کِس (کن لوچ)

مارتین اسکورسزی

½۸ (فلینی)

۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

خاکسترها و الماس (وایدا)

همشهری کین (ولز)

یوزپلنگ (ویسکونتی)

از خودی ها (روسلینی)

کفش های قرمز (پاول و پرسبرگر)

رودخانه (رنوار)

سالواتوره جولیانو (رُزی)

جویندگان (فورد)

افسانه ماه رنگ پریده در باران (میزوگوچی)

سرگیجه (هیچکاک)

کوئنتین تارانتینو

خوب، بد، زشت (لئونه)

اینک آخرالزمان (کوپولا)

خرس های بد خبر (ریچی)

کَری (دِپالما)

گیج و گنگ (لینکلیتر)

فرار بزرگ (استرجس)

منشی همه کارۀ او (هاکز)

آرواره ها (اسپیلبرگ)

دخترهای خوشگل همه در یک ردیف (وادیم)

رعد غلتان (فلینی)

جادوگر (فریدکین)

راننده تاکسی (اسکورسیزی)

بلا تار

مردی با دوربین فیلمبرداری (ورتُف)

مصائب ژاندارک (دِرِیر)

آلکساندر نِوِسکی (آیزنشتاین)

ام (فریتز لانگ)

ناگهان بالتازار (برسُن)

گذران زندگی (گدار)

جنون (هیچکاک)

داستان توکیو (اُزو)

محاصره (یانچو)

برلین الکساندرپلاتس (فاسبیندر)

نظر خواهی سال ۲۰۰۲:

تئو آنجلوپولوس

همشهری کین (ولز)

ایوان مخوف (آیزنشتاین)

اُردت (دِرِایِر)

½۸ (فلینی)

نُسفراتو (مورنو)

ماجرا (آنتونیونی)

جویندگان طلا (چاپلین)

افسانه ماه رنگ پریدۀ پس از باران (میزوگوچی)

جیب بر (برسُن)

پرسونا (برگمن)

همشهری کین

همشهری کین

برناردو برتولوچی

قاعدۀ بازی (رنوار)

سانشوی مباشر (میزوگوچی)

آلمان، سال صفر (روسلینی)

از نفس افتاده (گُدار)

دلیجان (فورد)

مخمل آبی (لینچ)

روشنایی های شهر (چاپلین)

مارنی (هیچکاک)

باج خور (پازولینی)

نشانی از شر (ولز)

جان بورمن

هفت سامورایی (کوروساوا)

مُهر هفتم (برگمن)

½۸ (فلینی)

میل مبهم هوس (بونوئل)

دکتر استرنجلاو (کوبریک)

همشهری کین (ولز)

 سانست بلوار (وایلدر)

سولاریس (تارکوفسکی)

چرخ (گانس)

تولد یک ملت (گریفیث)

میلوش فُورمَن

آمارکورد (فلینی)

نقاشی های دیواری امریکایی (لوکاس)

همشهری کین (ولز)

روشنایی های شهر (چاپلین)

شکارچی گوزن (چیمینو)

بجه های بهشت (کارنه)

غول (استیونس)

پدرخوانده (کوپولا)

معجزه در میلان (دسیکا)

گاو خشمگین (اسکورسزی)

میشل هانکه

ناگهان بالتازار (برسُن)

لانسلو دولاک (برسن)

آینه (تارکوفسکی)

سالو (پازولینی)

ملک الموت (بونوئل)

جویندگان طلا (چاپلین)

روانی (هیچکاک)

زنی تحت تاثیر (کاساوتیس)

آلمان، سال صفر (روسلینی)

کسوف (آنتونیونی)

جیم جارموش

آتلانت (ویگو)

داستان توکیو (اُزو)

آنها شب زندگی می کنند (رِی)

بابِ قمارباز (ملویل)

طلوع (مورنو)

فیلمبردار (سجویک)

موشِت (برسُن)

هفت سامورایی (کوروساوا)

شکوفه های شکسته (گریفیث)

رم، شهر بی دفاع (روسلینی)

ریچارد لینکلیتر

بعضی ها دویده آمدند (مینه لی)

جیب بر (برسُن)

۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

رفقای خوب (اسکورسزی)

مامان و همخوابی (اوستاش)

فراموش شدگان (بونوئل)

در سالی با سیزده ماه (فزبندر)

همشهری کین (ولز)

فانی و الکساندر (برگمن)

کارمن جونز (پرمینگر)

کن لوچ

از نفس افتاده (گُدار)

نبرد الجزایر (پونته کُروو)

بلوندِ عاشق (فورمن)

دزدان دوچرخه (دسیکا)

قطارهای از نزدیک مشاهده شده (منزِل)

جشن ماموران آتش نشانی (فورمن)

ژول و ژیم (تروفو)

قاعدۀ بازی (رنوار)

درخت کفش های چوبی (اُلمی)

توت فرنگی های وحشی (برگمن)

این لیست ده تایی برتر من نیست بلکه فیلم هایی است که از دیدن آنها لذت برده ام. حافظه من آنقدر خوب نیست که بتوانم چنین بررسی ای بکنم.

سیدنی لومت

بهترین سال های زندگی ما (وایلر)

فانی و الکساندر (برگمن)

پدرخوانده (کوپولا)

خوشه های خشم (فورد)

تعصب (گریفیث)

مصائب ژاندارک (دِرِیِر)

ران (کوروساوا)

رُم (فلینی)

آواز در باران (دانن و کلی)

۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

انتخاب لیست ده تایی از محالات است. این فیلم هایی که اسم برده ام آتهایی هستند که هرجا که باشم و در هر موقعیتی که قرار داشته باشم نمی توانم از دیدن آنها چشم پوشی کنم.

سیدنی پولاک

کازابلانکا (کورتیس)

همشهری کین (ولز)

دنباله رو (برتولوچی)

پدرخوانده قسمت دوم (کوپولا)

توهم بزرگ (رنوار)

یوزپلنگ (ویسکونتی)

روزی روزگاری در امریکا (لئونه)

گاو خشمگین (اسکورسزی)

مهر هفتم (برگمن)

سانست بلوار (وایلدر)

نظر خواهی سال ۱۹۹۲

 

پدرو آلمادووار

سفر به ایتالیا (روسلینی)

او را در بهشت رها کن (استال)

شب افتتاح (کاساوتیس)

آپارتمان (وایلدر)

بودن یا نبودن (لوبیچ)

ال (بونوئل)

قاعدۀ بازی (رنوار)

مرد آرام (فورد)

آمده از گذشته (تورنه)

شمال از شمال غربی (هیچکاک)

فدریکو فلینی

ماسیست در دوزخ (برینونه)

روشنایی های شهر (چاپلین)

فِرا دیاولو (روچ)

فرانکشتین (وِیل)

دلیجان (فورد)

از خودی ها (روسلینی)

۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

جذابیت پنهان بورژازی (بونوئل)

توتو و پپینو برلین را تقسیم می کنند (بیانچی)

گفت و گو (فلینی)

خاطرات سینما رفتن من به زمانی بر می گردد که بچه بودم. آن روزها درباره کارگردان ها و فیلمبردار ها و غیره چیزی نمی دانستیم و فکر می کردیم که هنرپیشه ها همه کارها را می کنند: آنها “سینما” بودند. بنابراین لیست انتخابی من یک لیست عاطفی است که “فیلم های هنرپبشه ها” ی قدیمی و برخی از کارهای جدیدتر جای گرفته اند. باید هم اضافه کنم که من به ندرت سینما می روم.

ویلیام فریدکین

همشهری کین (ولز)

همه چیز درباره ایو (مانکیه ویکز)

گنج های سیرا مادره (هوستون)

۲۰۰۱، ادیسه فضایی (کوبریک)

مسیح مونترال (آرکاند)

آگراندیسمان (آنتونیونی)

آوازخواندن زیر باران (دانن و کلی)

½۸ (فلینی)

راه های افتخار (کوبریک)

آخرین تانگو در پاریس (برتولوچی)

کریستف کییشلوفسکی

همشهری کین (ولز)

پسربچه (چاپلین)

کِس (لوچ)

جاده (فلینی)

تنهایی دوندۀ استقامت (لوچ)

یک محکوم به مرگ گریخت (بِرِسُن)

گهواره (ویدِربِرگ)

نورپردازی خودمانی (پاسِر)

نوازنده ها (کاراباز)

کودکی ایوان (تارکوفسکی)

پاتریس لاکُنت

دختر عروسکی (کازان)

منهَتَن (وودی الن)

زندگی من در قالب یک سگ (هالستروم)

و کشتی به راه خود ادامه داد (فلینی)

پدرخوانده (کوپولا)

پیرو خله (گدار)

پپه لا موکو (دوویویر)

داستان قیلادلفیا (کیوکر)

برخورد نزدیک از نوع سوم (اسپیلبرگ)

زیادی خوشگل برای تو (بلیر)

جان شلزینگر

اومبرتو دی (دسیکا)

جذابیت پنهان بورژوازی (بونوئل)

توهم بزرگ (رنوار)

زندگی (کوروساوا)

همشهری کین (ولز)

فانی و الکساندر (برگمن)

مرد سوم (رید)

سانست بلوار (وایلدر)

آواز در باران (دانن و کلی)

چهارصد ضربه (تروفو)

الیور استون

بهترین سال های زندگی ما (وایلر)

لارنس عربستان (لین)

دکتر استرنجلاو (کوبریک)

۱۹۰۰(برتولوچی)

گاو خشمگین (اسکورسزی)

شورش در کشتی بانتی (لوید)

در بارانداز (کازان)

پدر خوانده قسمت اول و دوم (کوپولا)

راه های افتخار (کوبریک)

همشهری کین (ولز)

لطفاً نظر خود را اضافه کنید