فلاش‌بک
0

کازابلانکا بدون تردید یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخ سینما است. با اینکه کمتر در لیست بهترین فیلم ها قرار می گیرد ولی دیالوگ های هیچ فیلمی مثل کازابلانکا ورد زبان ها نشده و وارد فولکلور سینما نشده اند؛ جملاتی مانند “دوباره بنواز سم”، “این آغاز یک دوستی زیبا است”، ” ما همیشه پاریس را خواهیم داشت”، “مظنونان همیشگی…

فلاش‌بک
0

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین فیلم های دهه شصت، “بانی و کلاید” با کارگردانی آرتور پن و بازی های وارن بیتی، فی داناوی و جین هاکمن است. این فیلم بسیاری از فیلم هایی را که پس از آن ساخته شدند تحت تاثیر قرار داد؛ چه از لحاظ فیلم برداری و تدوین به خصوص صحنه معروف کشتار آخر…

فلاش‌بک
0

مجلۀ سایت اند ساند در شماره اخیر خود برای یادبود از عباس کیارستمی از منتقد معروف انگلیسی و دوست کیارستمی، جف اندرو تقاضا کرد تا از چند تن از فیلمسازانی که با کیارستمی و آثارش آشنا بودند دعوت کند تا چند سطری درباره این هنرمند بزرگ بنویسند. ویکتور انریچه، مایک لی، جیم جارموش، نیکولاس فیلبرت، جان اکومفره و شیرین نشاط…

فلاش‌بک
0

آرتور هیلر، کارگردان فیلم معروف “قصۀ عشق” ، اخیرآ درگذشت. جریان هایی که پشت پرده برای دست اندر کاران این فیلم رخ داد حتی از داستان خود فیلم جالب تر است! رابرت اوانز در دهه شصت و هفتاد میلادی رئیس کمپانی فیلم سازی پارامونت و از پرقدرت ترین و بانفوذ ترین اشخاص در هالیوود بود. او در سال ١٩۶٨ با…

فلاش‌بک
0

رابطه برتولت برشت با سینما، هرگز به رابطه‌ای عمیق و درونی تبدیل نشد چرا که برشت با اینکه از اهمیت سینما و قابلیت‌های بیانی آن آگاه بود، هیچ‌گاه آن را به اندازه تئا‌تر جدی نگرفت و همکاری او با سینماگران آلمانی از پابست گرفته تا فریتز لانگ نیز، برایش تجربه های رضایت‌بخشی نبود و باعث سرخوردگی او از کار در…

فلاش‌بک
0

  به یاد جمشید ارجمند، منتقد فیلم                              جمشید ارجمند، منتقد قدیمی و پیشکسوت سینمای ایران، از میان ما رفت. ارجمند از نسل نخستین منتقدان سینمایی ایران بود که کارش را در اواخر دهۀ سی و همزمان با منتقدانی چون پرویز دوایی، پرویز نوری، کیومرث وجدانی و…

فلاش‌بک
0

برای زادروز برگمان بزرگ و به یاد عباس کیارستمی «فیلمبرداری چهره و بیان چهره را فتح می‌کند. وقتی کلوز‌آپی را ثبت می کنید از چشم‌ها و حرکات صورت مفاهیمی را می توانید ببینید که اگر همان صورت را با چشم عادی ببینید این مفهوم قابل رویت نیست. نیکویست٬ جز اولین کسانی بود که برای اولین بار چنین درکی از کلوزآپ…

فلاش‌بک
0

مرگ نابهنگام عباس کیارستمی؛ فقدانی عظیم و ضایعه ای جبران ناپذیر برای سینمای ایران و سینمای کل جهان است. کسی که سینمای بعد از انقلاب ایران، شهرت و اعتبار جهانی اش را تا حد زیادی مدیون فیلم های اوست. سینماگری که در طول بیش از چهار دهه در سینمای ایران فعال بود و با فیلم های مستند و داستانی کوتاه…

فلاش‌بک
0

مطالعۀ ویراست جدید کتاب “تاریخ سینمای ایران” (مسعود مهرابی) خاطره هایی از دوران قدیم سینما رفتن را برایم تازه کرد. در بخشی از کتاب راجع به دوبله از زبان دوبلور سابقه دار و نامدار، منوچهر اسماعیلی آمده است: “جایی که پلیس خودش دزد بود، ما مجبور بودیم برای آن که نظام پلیسی ضربه نخورد، او را یک پلیس خوب معرفی…

فلاش‌بک
0

باورکردنش برایم کمی مشکل است، ولی چهل سال از ساختن فیلم راننده تاکسی می‌گذرد. چهل سال پیش، با یکی از دوستانم در محلۀ پیکادلی لندن قدم می‌زدیم و دنبال یک فیلم خوب بودیم که ببینیم. جلوی سینما پلازا که رسیدیم، نگاهم به پوستر راننده تاکسی افتاد. اسم مارتین اسکورسزی حتی به گوشم نخورده بود. با این‌که پدرخوانده قسمت دوم را…

فلاش‌بک
1

علی موسوی امسال، برای اولین بار در ده دوازده سال گذشته، به هیچ جشنوارۀ فیلم خارجی نرفتم، ولی برای نخستین بار جشنوارۀ فجر را تجربه کردم. برای همین خیلی از فیلم‌های مطرح سال را ندیدم. ده فیلم انتخابی من برای ۲۰۱۵ (بدون هیچ ترتیب خاصی): ۱- آدم‌کش (Assasin): داستان‌گویی به شیوۀ بصری با حدأقل دیالوگ و خلاقیت کارگردانی توسط یک…

فلاش‌بک
0

 دربارۀ «آرامش در حضور دیگران» ساختۀ ناصر تقوایی چندی قبل فیلم «آرامش در حضور دیگران»، ساختۀ ناصر تقوایی پس از ۴۶ سال به مناسبت سی‌امین سالگرد درگذشت غلامحسین ساعدی در سینما «لافیلموتک» پاریس به نمایش درآمد. این موضوع انگیزه ای شد که یادی کنم از این فیلم درخشان سینمای روشنفکری ایران و برخی از مفاهیم تماتیک و لایه های معنایی آن…

فلاش‌بک
0

 بازسازی هالیوودی رازی در چشمان آن‌ها را دیدم و فکر کردم که پیش از نوشتن نظرم دربارۀ آن، نگاهی به تاریخچۀ بازسازی فیلم‌های خارجی در هالیوود بیاندازیم. ساختن نسخه‌های امریکایی فیلم‌های خارجی پدیدۀ نوینی نیست؛ سال‌های سال است که نسخۀ هالیوودی از برخی فیلم‌های خارجی، که تهیه‌کنندگان در هالیوود فکر می‌کنند پتانسیل بازسازی به گونه‌ای باب مزاج بینندگان امریکایی را…

رابرت راسن رابرت راسن
0

            بی‌شک درمیان کارگردانان کلاسیک سینمای آمریکا کمترکسی به اندازه رابرت راسن مورد کم‌توجهی منتقدین قرار گرفته‌است. فیلمسازی که در بسیاری از ژانرهای زمانه خودش فیلم ساخت و بعداز دهه‌ها بسیارى از آنها آثاری شاخص در همان ژانر محسوب می‌شوند. راسن در «جانی اکلاک» فیلم‌نوار را تجربه کرد٬ در «جسم و روح» به سراغ فیلمهای مشت‌زنی رفت٬ در «الکساندرکبیر» فیلم…

فلاش‌بک
1

«تاکسی» جعفر پناهی را دیدم و پسندیدم. این از این. بی آنکه ادعایی در زمینۀ نقد فیلم داشته باشم، سعی می کنم اینجا نظرم را راجع به فیلم بنویسم تا بحث کمی بازتر شود. آنچه هم که می نویسم، به هیچ وجه «نقد فیلم» نیست، بلکه صرفاً نظر کسی است که سالها و سالها فیلم دیده و در نتیجه دید…

فلاش‌بک
0

با مرگ هما روستا، تئاتر و سینمای ایران، یکی از بهترین بازیگران زنش را از دست داد. بازیگری که نزدیک به نیم قرن بر صحنۀ تئاتر ایران درخشید و علاوه بر اجراهای به یادماندنی در تئاتر، در چند فیلم سینمایی هم بازی کرد که از میان آنها، بازی در فیلم «مسافران» به کارگردانی بهرام بیضایی، به اعتقاد من و بسیاری از منتقدان…

فلاش‌بک
0

پنجاهمین جشنوارۀ فیلم کارلو وی واری امسال در برنامۀ ویژه ای از لاریسا شپیتکو، کارگردان زن برجستۀ اوکراینی ایرانی تبار تقدیر کرد. در برنامۀ بزرگداشت شپیتکو، علاوه بر شاهکار این فیلمساز یعنی «عروج»، فیلم های «آغاز یک عصر ناشناخته»، «گرما»، «بال ها»، و «من و تو»، به نمایش درآمد. شپیتکو از فیلمسازان موج نوی سینمای اتحاد جماهیر شوروی سابق در…

فلاش‌بک
0

مرگ ناهنگام ایرج کریمی، بی تردید ضایعه ای اسف بار برای نقد فیلم فارسی زبان است. ادبیات سینمایی ایران و نقد فیلم در ایران، وامدار کریمی و نوشته های زیبایی شناسانه  و نقدهای سینمایی چالش برانگیز و ارزشمند اوست. با ایرج کریمی از نزدیک آشنا نبودم و جز در صف جشنواره های فیلم فجر و یا سالن های سینما عصر…

فلاش‌بک
0

  یک کانال تلویزیونی روی دیجی باکس(فری ویو) داریم به اسم «موویز فور مِن»(فیلم برای مردان) که اسمش هم می تواند داد زن ها را دربیاورد. کانالی که فقط فیلم های اکشن یا جنگی یا وسترن های اسپاگتی ارزان قیمتی که هیچ وقت گیشه نداشته و صاحبش حاضر است مثلا آن را به کمترین قیمت به هر شبکه تلویزیونی واگذار…

فلاش‌بک
0

گفتگو با کلاید جیونس/آرشیویست و مرمت گر فیلم  مترجم: میثاق جوادپور کلاید جیونس تهیه کننده ای است که در بخش گنجینه های آرشیوی جشنوارۀ فیلم لندن فعالیت می کند. او متصدی سابق آرشیو ملی فیلم و تلویزیون در موسسۀ فیلم بریتانیا(BFI) است و اکنون بازنشسته شده است اما با این حال هر ساله بخش فیلم های ترمیم شده در جشنوارۀ فیلم لندن را…

فلاش‌بک
0

امروز زادروز یکی از بزرگترین فیلمسازان قزن بیستم است. اینگمار برگمان٬ فیلمسازی که همراه با درایر و برسون جزو اولین سینماگرانی در بین فیلمسازان نسل اول سینما بود که سینما را راهی برای تأمل در دنیای پر از تردید خود یافت. با سینما٬ به گذشته پر از درد و یأس خود پای گذاشت. سینما برای او نه ابزاری برای بیان٬…

فلاش‌بک
0

پیش از این، دربارۀ فیلم‌های منتخب۳۰ کارگردان مطرح تاریخ سینما، که در مجله سایت اند ساند انگلستان بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ چاپ شده بود نوشته‌ام. در این بخش فیلم‌های منتخب ۳۰ منتقد برجستۀ سینما را، که در رأی‌گیری‌های سایت اند ساند، بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۲ چاپ شده بود، آورده‌ام. نظرخواهی سال ۲۰۱۲: جف اَندرو (منتقد و مدیر برنامه‌ریزی…

فلاش‌بک
0

شاید «دکتر ژیواگو» و «لورنس عربستان»، معروف ترین فیلم های عمر شریف فقید در ایران باشند و حالا که او از دنیا رفته، می بینم که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی او را با بازی در این فیلم ها به یاد می آورند. هرچند او در بیش از صد فیلم و در نقش های گوناگون از چنگیزخان گرفته تا…

فلاش‌بک
0

از سال ۱۹۵۲ میلادی مجله سایت اند ساوند در بریتانیا هر ده سال یکبار از منتقدین سرشناس فیلم در سراسر دنیا دعوت می کند تا ده فیلم برگزیده خود در تاریخ سینما را نام ببرند. از سال ۱۹۹۲ علاوه بر منتقدین، این مجله از برخی از کارگردان های سرشناس هم درخواست نمود تا ده فیلم محبوب شان در تاریخ سینما را…

فلاش‌بک
1

به مناسبت ۲۵ سالگی رفقای خوب ساختۀ مارتین اسکورسیزی ۲۵ سال از ساخته شدن رفقای خوب(Goodfellas) مارتین اسکورسیزی گذشت. فیلمی که در سال ۱۹۹۰ بر اساس زندگی واقعی گانگستر معروف آمریکایی و خبرچین اف بی آی، هنری هیل ساخته شده و نه تنها یکی از بهترین آثار ژانر گانگستری و مافیایی مدرن به حساب می آید بلکه یکی از بهترین…

فلاش‌بک
0

فیلمساز برجستۀ ژاپنی، آکیرا کوروساوا، در کتاب «در یک رویا یک نبوغ هست»، که پس از مرگش چاپ شد، لیستی از صد فیلم محبوب‌اش را گنجانده بود. تنها محدودیتی که کوروساوا برای جمع‌آوری این لیست برای خود گذاشت، این بود که از هر کارگردان فقط یک فیلم انتخاب کرد. از نکات جالب این لیست یکی علاقۀ کوروساوا به فیلم‌های امریکایی…

فلاش‌بک
0

سی سال پیش در چنین روزهایی بود که فیلم آرژانتینی «روایت رسمی» اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۱۹۸۵ را دریافت کرد. آن سال، چهار فیلم دیگر فهرست نهایی این جایزه عبارت بودند از: «سه مرد و یک گهواره» (فرانسه، ساختۀ کولین سِرو)، «خرمن تلخ» (آلمان غربی، آگنیشکا هُلاند)، «سرهنگ رِدل» (مجارستان، ایشتوان سابو)، و «وقتی که پدر رفته بود مأموریت»…

فلاش‌بک
1

در سال ۲۰۰۸ مجله کایه دو سینما طی نظر سنجی از ۷۸ منتقد و مورخ سینما ۱۰۰ فیلم برتر تمام اعصار را منتشر کرد. در این لیست فیلم همشهری کین ارسن ولز توانست با ۴۸ رأی در صدر این لیست قرار بگیرد. نکته جالب در این لیست، انتخاب تنها فیلم چارلز لافتونِ بازیگر در مقام کارگردان یعنی فیلم شب شکارچی…

فلاش‌بک
0

سینمای ضد روشنفکری جان کاساوتیس  ترجمۀ پرویز جاهد خبر در گذشت جان کاساوتیس در فستیوال روتردام به من رسید و نخستین واکنشم یادآوری این جمله بیلی وایلدر در تشییع جنازه ارنست لوبیچ بود. دوستی گفت :”دریغ از لوبیچ” و وایلدر پاسخ داد: “بدتر از آن دریغ از فیلم های لوبیچ”. ظاهرا اندیشیدن به فیلمسازانی متفاوت تر از لوبیچ یا جان…

فلاش‌بک
0

من به هیچ‌جا تعلق ندارم. هیچ‌وقت عضو هیچ‌جایی نبوده‌ام. می‌توانم هرجایی کار کنم. بعضی از بهترین فیلم‌هایی که من ندیده‌ام از سیستم استودیویی می‌آیند. مطلقاً مخالفتی با آن ندارم. من یک فردم. خزعبلات روشنفکری برایم جذابیتی ندارند. تمام آن‌چه که برایم جذاب است کار کردن با کسانی است که آن را دوست دارند و دوست دارند چیزهایی را کشف کنند…

فستیوال‌ها
0

گزارش جشنوارۀ بولونیا   بیست و هشتمین جشنوارۀ Il Cinema Ritrovato از ۷ تا ۱۴ تیر ماه در شهر بولونیای ایتالیا برگزار شد. این جشنواره، اختصاص به سینمای کلاسیک و نمایش گنجینه های مرمت شدۀ تاریخ سینما دارد و محل گردهمایی سینه فیل های جهان است. همکارمان احسان خوشبخت از این جشنواره می نویسد.   شبحِ هانری لانگلوا پیاتزتا پازولینی. حیاطی در…

فلاش‌بک
0

امروز سوم دسامبر زادروز یکی از تأثیرگذارترین فیلمبرداران تاریخ سینماست. مردی که دوستداران سینمای هنری بسیاری از تصاویر بدیع این سینما را مدیون نبوغ او هستند. برگمان٬ تارکوفسکی٬ وودی الن٬ پولانسکی و بسیاری از بزرگان نسل اول و دوم سینما با او همکاری داشتند. «نور همواره همراهیم می‌کند» عنوان مستندیست که کارل نیکویست (پسر اسون نیکویست) بر اساس زندگی پدرش…

پلان سکانس
0

سوم دسامبر تولد ژان لوک گُدار بود، سینماگری که با نوشته ها، فیلم ها و حرکت ها و ژست های سیاسی و روشنفکرانه اش، محبوب بسیاری کسان است، هرچند مخالف هم کم ندارد. گدار در طی ۶ دهه با فرم ها، ایده ها و ذهنیت ناب سینمایی اش، همیشه بحث برانگیز بوده است. هر فیلم او اثری پیچیده و غافلگیرکننده…

فلاش‌بک
0

به مناسبت زادروز وودی الن نوجوان لاغراندامى که همواره قربانی معلمان یهودى ستیز بروکلین بود، خیلی زود نبوغ خود را در نوشتن لطیفه  برای مجلات محلى کشف کرد. زمانى که او از نوشتن کسب درآمد می‌کرد پدرش از شغلى به شغل دیگر می‌رفت و اخراج میشد. جامعه یهودیان حسیدیک در بروکلین بزرگترین جمعیت یهودیان دنیا خارج از اسرائیل است. الن…

فلاش‌بک
0

آشنایی من با مایک نیکولز از فیلم گراجوئت شروع شد. زمانی که این فیلم در ایران به‌نمایش درآمد من دوازده سیزده ساله بودم. از طریق آهنگ‌های “سایمون اندلی گارفانکل” با این فیلم آشنا بودم. به‌خصوص عاشق ترانهٔ صداهای خاموشی بودم با آن شروعِ زیبایش (سلام تاریکی، دوست قدیمی من). گراجوئت که با همین در ایران نشان‌داده شد، سر و صدای…

فلاش‌بک
0

به مناسبت زادروز لویی مال (۳۰ اکتبر ۱۹۳۲ – ۲۳ نوامبر ۱۹۹۵) لویی مال، کارگردان، فلیمنامه نویس و تهیه‌کنندۀ نامدار فرانسوی که به‌قولی موج نو را پیش از موج نو به راه انداخت، روز سی‌ام اکتبر ۱۹۳۲ در شهر کوچکی به نام «تومه‌ری» در دپارتمان «نور» (نزدیک شهر لیل، در شمال فرانسه) در خانواده‌ای متمول به دنیا آمد و پیش…

فلاش‌بک
0

گفت‌وگوی آرام سارویان با والتر مَتائو والتر مَتائو بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، اول اکتبر ۱۹۲۰ به دنیا آمد و اول جولای سال ۲۰۰۰ در سن هشتاد سالگی درگذشت. او در جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی ارتش آمریکا در انگلستان خدمت کرد و مدتی هم در  اسکادرانی هم‌قطار جیمز استوارت بود. او پس از جنگ به بازیگری علاقه پیدا…

فلاش‌بک
1

جاناتان رُزنبام در وب سایت خود حدود ۴۰ لحظه‌ی کلیدی در تاریخ سینما را از دیگاه خودش معرفی کرده است. با هم ۱۰ لحظۀ مهم آن را که دو لحظۀ اول آن متعلق به سینمای ایران است، مرور می‌کنیم: کلوزآپ / عباس کیارستمی / ۱۹۹۰ صحنه‌ای که مخلمباف و سبزیان سوار موتور سیکلت شده‌اند. مرد کلاهبردار در نهایت با کسی…

فلاش‌بک
0

لورن باکال ۱۹ ساله بود که در فیلم «داشتن و نداشتن» (۱۹۴۴، هاوارد هاکز) در کنار هامفری بوگارتِ کهنه‌کارِ ۴۵ ساله درخشید و دل و دین از او ربود. بوگارت کار بازیگری را از سال ۱۹۲۱ روی صحنۀ تئاتر شروع کرده بود. یعنی سه چهار سالی هم پیش از به دنیا آمدن باکال(!) و در سال ۱۹۲۸ با یک فیلم…

فلاش‌بک
0

آلفرد جوزف هیچکاک روز سیزدهم آگوست ۱۸۹۹ در لندن به دنیا آمد و مدت کوتاهی در رشتۀ مهندسی درس خواند، اما چندی نگذشت که سال ۱۹۲۰ وارد صنعت سینما شد. سال ۱۹۳۹ به هالیوود رفت و اولین فیلم آمریکایی‌اش، ربکا اسکار بهترین فیلم سال را ربود. هیچکاک بیش از ۵۰ فیلم ساخت، از جمله آثار کلاسیکی چون پنجرۀ عقبی، ۳۹…

خبر
0

هاوارد هاکس شاید خوابش را نمی‌دید که زنی پیدا شود که تمام بلندپروازی‌های زنانه او را ارضا کند. “خواب بزرگ” او اما به حقیقت پیوست. لوران باکال درست سر وقت رسید. اواخر جنگ. سینمای تاریک آمریکا و البته فضای دیوانه‌وار فیلم‌های هاکس. باکال در حالی وارد شد که زوج آرمانی‌اش را پیدا کرده بود. همفری بوگارت. زوج بی-بی. بوگی-بوکال. او،…

فلاش‌بک
0

از سال ۱۹۵۲ میلادی مجله سایت اند ساند در انگلستان هر ده سال یکبار از منتقدین سرشناس فیلم در سراسر دنیا دعوت می کند تا ده فیلم برگزیده خود در تاریخ سینما را نام ببرند. در نخستین رای گیری دزدان دوچرخه در صدر جدول ایستاد و پشت سر آن روشنی های شهر و جویندگان طلا مقام های دوم و سوم…

فلاش‌بک
0

بهترین فیلم خارجی – یا در واقع «بهترین فیلم به زبان خارجی» Foreign Language Film – بنا به تعریف آکادمی، فیلمی سینمایی است که در کشوری دیگر (به غیر از آمریکا) تولید شده و بخش اعظم دیالوگ های آن به زبانی غیر از انگلیسی باشد .به این ترتیب، فیلمی که در کشوری دیگر تولید شده و بیشتر دیالوگ های آن…

فلاش‌بک
0

پنجاه سال پیش، در مراسم اسکار ۱۹۶۴، این فیلم ایتالیایی، محصول ۱۹۶۳، به کارگردانی ویتوریو دسیکا، و با شرکت مارچلو ماسترویانی و سوفیا لورن جایزۀ اسکار و جایزۀ بفتا، جایزۀ گلدن گلوب را برای بهترین فیلم خارجی سال ربود. و در خود ایتالیا هم جایزۀ داوید دی دوناتلو را برای بهتری فیلم سال، نصیب تهیه کننده اش (کارلو پونتی) نمود.…

فلاش‌بک
0

این روزها فیلم گریس موناکو نام‌ها وخاطره‌های(گاه دردناک و حسرت آمیز) آشنا و عزیزی را برای سینما دوستان زنده کرده‌است: گریس کِلی زیبا  آلفرد‌هیچکاک افسانه‌ای. درسال ۱۹۵۶ گریس کِلی، پس از ازدواج با رِنیۀ موناکو، حرفۀ بازیگری و هالیوود را برای همیشه بدرود می‌گوید. حرفه‌ای که با جایگاه جدید او به عنوان همسر شاهزادۀ موناکو سازگار نیست. با این وجود،…

فلاش‌بک آگوست:اوزیج کانتی
1

نگاهی به فیلم آگوست:اوسیج کانتی اوسیج کانتی، شهرستانی درایالت اوکلاهما درآمریکاست و داستان فیلم در ماه اگوست و در این شهرستان اتفاق می‌افتد. در تاریخ سینما داستانهایی با مضمون فیلم اوسیج کانتی به دفعات ساخته شده که از مشهورترین آنها ،”اتوبوسی به نام هوس” (تنسی ویلیامز) به کارگردانی الیا کازان و “چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟” (ادوراد آلبی )…

فلاش‌بک شرلی مک‌لین
0

شرلی مک لین بیتی، بازیگر، خواننده، رقصنده، کنشگر و نویسنده، در ۲۴ آوریل ۱۹۳۴ در شهر ریچموند (ایالت ویرجینیا) به دنیا آمد و پدر و مادرش نام شرلی تمپل را بر او نهادند. پدرش استاد روانشناسی بود و مادرش، که در اصل کانادایی بود، معلم تئاتر بود و نام خانوادگی MacLean را داشت. شرلی، پس از ورود به عالم هنر،…

فلاش‌بک کلمانتاین عزیز من
0

به مناسبت بازانتشار نسخه ترمیم‌شده «کلمنتاین عزیز من» «کلمنتاین عزیز من» با داستانی برپایۀ ماجرای هفت تیرکشی معروف در مزرعۀ«اُ کی کورال» بین وایات ارپ و برادرانش، به همراهی داک هالیدی، و خانوادۀ کلانتون و کابوی های اجیر آنها، در شهر تومبستون (Tombstone) واقع در ایالت آریزونا، از وسترن های کلاسیک و ماندگار جان فورد است که بلافاصله پس از…

فلاش‌بک دایان کیتون٬ وارن بیتی
1

یقین دارم فیلم «سرخ ها» (Reds) را دوستان بسیاری دیده اند، همان فیلم درخشانی که وارن بیتی در سال ۱۹۸۱ دربارۀ زندگی جان رید ساخت. نقش های اصلی را خود بیتی (جان رید)، جک نیکلسون (یوجین اونیل) و دایان کیتون (لوییز برایانت) بر عهده داشتند، در کنار بازیگران خوب دیگری در نقش های فرعی: از جمله یرزی کوزینسکی (در نقش…

فلاش‌بک
0

نمونه‌ای از یک ستاره که توسط تلویزیون خلق شد، شخصیت ستارۀ “روبرتو بنینی” متکی بر عدم تناسب ساختار تلویزیونی با حساسیتش نسبت به رویدادهای جاری، وابستگی‌ آن به شخصیت و جریانی پایان‌ناپذیر در زمان دارد. بنینی ابتدا شخصیتی محبوب در تلویزیون و بعدها در سینما داشته است و با ستاره‌های هالیوودی و ایتالیایی چون “توتو”، “باستر کیتون”، “چارلی چاپلین”،…