0

پسر غمگین لیورپول

ورود به سینمای ترنس دیویس چنان‌که رپرتوار او اشاراتی دارد٬ ناگزیر از واکاوی عناصری در کارنامه اوست که می‌تواند او را در قامت مؤلف نشان دهد. در متن زیر برای پرداختن به سینمای او٬ بعد از نگاهی کوتاه به آثارش٬ سعی کردم  دنیای او را از چند منظر چه در تماتیک و چه در آیکونوگرافی آثارش نشان دهم. سه‌گانه: «کودکان»٬…

0

مکس افولس: یک هنر جدید- اما چه کسی درکش می‌کند؟

علت حضور دوربین خلق هنری جدید است و فراتر از آن به تصویر کشیدن چیزی‌ست که جای دیگری نمی‌توان دید: نه در تئاتر و نه در زندگی؛ و گرنه، من به آن احتیاجی ندارم؛ ثبت تصویر به تنهایی من را جذب نمی‌کند. برای همین آن را به عهده فیلمبردار می‌گذارم. -مکس افولس یک هنر جدید. نه تئاتر، نه زندگی و…

0

رئالیسم نو

هم حضور راینر ورنر فاسبیندر در فستیوال نیویورک و هم این مصاحبه به واسطۀ یک تصادف رانندگی در ترکیه میسر شد، که این کارگردان آلمانی پرکار را به این‌جا کشاند تا بتواند پنج روز را در شلوغی کارهایش در نیویورک بگردد. فاسبیندر که مشهور است به این‌که در طول یک پرواز بین‌قاره‌ای یک نمایشنامۀ کامل را می‌نویسد. در حالی‌ که…

0

جسم و روح: گفت و گویی با رابرت راسن

رابرت راسن فیلمنامه نویس و کارگردان و تهیه کننده ای بود که بیش از سی سال در سینمای آمریکا فعالیت داشت. از جملۀ فیلمنامه هایی که نوشته است عبارتند از: دهۀ پرشور بیست (۱۹۳۹)، گرگ دریا (۱۹۴۱)، لبۀ تاریکی (۱۹۴۳)، عشق عجیب مارتا آیورز (۱۹۴۶)؛ و برخی از فیلمهایی که کارگردانی کرده است عبارتند از: جسم و روح (۱۹۴۷)، ورزاهای…

0

گفتگوی اختصاصی سینما-چشم با پدرو کوستا: سینمای مستقل درباره حقیقت است

در اوت ۲۰۱۵ همزمان با نمایش عمومی «پول اسب» در نیویورک٬ مرکز لینکلن مروری بر آثار پدرو کوستا با حضور خودش برگزار کرد. لابلای نمایش‌ فیلم‌ها فرصتی شد تا با او به مصاحبه بنشینم. سینماگر پرتغالی٬ یک سینه‌فیل واقعی‌است که سینمای دنیا را خوب می‌شناسد و عاشقانه دنبال می‌کند. همچون اکثر سینماگران مستقل٬ برنامه‌های او بی‌تکلف اداره می‌شوند و گفتگو…

0

وقتی قدیسین وارد می‌شوند

«لنی» باب فاسی با بازی داستین هافمن٬ برای آنها ساخته‌شده که می‌خواهند باور کنند لنی بروس یک خرمگس مقدس بود٬ که به علت جلوتر ‌از زمانه خود بودن مظلومانه کشته شد. جولین بری٬ که در ۱۹۷۱ کار را برای اجرای صحنه‌ای تام اهارگن با شرکت کلیف گورمن ‌نوشته‌بود٬فیلمنامه را نوشته‌است و متن فیلمنامه به خوبی برای مخاطبی که هیچ‌گاه لنی‌بروس…