فیلمساز ماه
0

دربارۀ «فیلمی کوتاه درباره کشتن» و «فیلمی کوتاه درباره عشق» چارلز ایدزویک وقتی فیلمِ «فیلمی کوتاه درباره کشتن» در اواخر ۱۹۸۸ به عنوان برنده جایزه اولِ فیلم اروپا(فلیکس)معرفی شد، فقط تعدادِ اندکی از سینماروها با نام و آثارِکیشلوفسکی آشنا بودند. انتخابِ فیلمِ عجیب و ستیزه جویانه کیشلوفسکی توسطِ داوران از میانِ فیلم های «بال های آرزو»ی ویم وندرس و «خداحافظ…

ترنس دیویس
0

ورود به سینمای ترنس دیویس چنان‌که رپرتوار او اشاراتی دارد٬ ناگزیر از واکاوی عناصری در کارنامه اوست که می‌تواند او را در قامت مؤلف نشان دهد. در متن زیر برای پرداختن به سینمای او٬ بعد از نگاهی کوتاه به آثارش٬ سعی کردم  دنیای او را از چند منظر چه در تماتیک و چه در آیکونوگرافی آثارش نشان دهم. سه‌گانه: «کودکان»٬…

ترنس دیویس
0

چنانچه نیازمند شاهدی مبنی بر پیش‌بینی‌ناپذیری و منکسر بودن تأثیر سینمای هالیوود هستید، نیازی به فراتر رفتن از فیلم‌های ترنس دیویس نیست. هنگامی که او نخستین فیلمش‌ را می‌دید- “آواز در باران” (۱۹۵۲)- با جذبه‌ی تمام و کمال آن آشنا و سال‌های آغازین [زندگی] او با حضور در سالن‌های عمومی فیلم، مذهّب گشته بود. دیویس ولی برخلاف سایر کارگردان‌های سینه‌فیل،…

مطالعات فیلم
1

ترجمۀ وازریک درساهاکیان بحث بر سر نقد فیلم در دو گروه متخاصم به ثبات نسبی رسیده است: منتقدان سنتی مطبوعات چاپی مدعی‌اند اینترنت باعث شده که آماتورها، “عشقِ فیلم”ها و تاریک‌اندیشان  جای تخصص را بگیرند. از طرف دیگر، معتادانِ اینترنت معتقدند ما در عصر طلایی نقد فیلم به سر می‌بریم و سنت‌گرایان را به حسادت، نفرتِ بی‌پایه و اساس و…

مطالعات فیلم
0

  مطالعات ژانر، یکی از مهمترین مباحث مطالعات سینمایی است. واژۀ ژانر ( Genre) که در فارسی، «گونه» ترجمه شده، یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه مطالعات سینمایی و نقد فیلم است و کاربرد گسترده‌ای در حوزه ادبیات سینمایی دارد و کتاب‌ها و مقالات بسیاری در این زمینه منتشر شده است. کتاب «گونۀ سینمایی، لحن و نظام ارزشی»، نوشتۀ علیرضا…

مطالعات فیلم
0

بخشی از فصل هفتم کتاب «سینمای عباس کیارستمی» کتاب «سینمای کیارستمی» نوشته روبرت صافاریان، منتقد فیلم و مترجم سینمایی اخیراً به وسیلۀ انتشارات روزنه در تهران منتشر شده است. صافاریان در این کتاب، سینمای کیارستمی را در سه دورۀ مختلف بررسی کرده است. دوره اول که مربوط به پیش از انقلاب است، فیلم های پیش از «مسافر»، «مسافر»، فیلم های…

مطالعات فیلم
0

به بهانۀ انتشار کتاب «فیلسوفان سینما: از مانستربرگ تا رانسیر»  (ویراستار انگلیسی: فلیسیتی کلمن/ مترجم و ویراستار فارسی: مهرداد پارسا / نشر شَوَند، ۱۳۹۴) کافکا سینما را سیل بی ­پایان و بی ­وقفۀ تصاویر می ­داند و می ­گوید به این دلیل به سینما علاقۀ چندانی ندارد که خود نیز مانند سینما «زیاده بصری» است. با این همه، گرچه این…

راینر ورنر فاسبیندر
1

فیلمساز پرکار ما که در ۱۵ سال ۴۰ فیلم ساخت (به علاوه تعدادی سریال‌های تلویزیونی٬ فیلمهای کوتاه٬ و اجراهای صحنه‌ای و نمایشهای رادیویی)٬ بیش از بسیاری از همراهان موج‌نویی‌اش (وندرس٬ شلندروف و هرتزوگ) مورد مطالعه قرار گرفته‌است و چندین و چند کتاب درباره تأثیر او بر سینمای آلمان نوشته‌شده٬ حتی برخی تا حدی پیش‌رفته‌اند که مرگ او در اثر اووردوز…

راینر ورنر فاسبیندر
0

بسیار جالب است که میراث‌داران حقیقی وارهول٬ وارهولِ دختران چلسی و My Hustler ، در مونیخ زندگی می‌کنند، در حالی‌ که فیلم جدید وارهول- موریسی گرما، که یک کتاب کمیک زپِ[۱] سانست بولوارد و فرانکنشتاین و یک نسخۀ هرزه‌نگارانۀ کودکانۀ کارهای کلاسیک جیمز ویل است٬ به سمت غرب رفته ‌است. ایدۀ ضد جریان اصلی وارهول در واقع تغییر مناسبت‌های هنر فاخر…

مطالعات فیلم
0

بنا به نظر دیویی، «اثر هنری کلیت و همچنین تعلقش را به یک کل بزرگ‌تر و جامع‌تر از خود به دست می‌آورد و برجسته می‌سازد. این کل از هر جهت جامع‌تر، همان عالمی است که ما در آن زندگی می‌کنیم». در این تعریف از دیویی، در تقابل دوتایی یا دوگانۀ زندگی/ هنر، زندگی به عنوان نوعی تجربۀ زیبایی‌شناسانه برتر از…

مطالعات فیلم
1

ترجمۀ کتایون یوسفی بینش و جهان‌بینی جامع هنرمندان بزرگ، به راحتی می‌تواند باعث سردرگمی مخاطب شود. اگر بخواهیم آن نقطه‌نظری که هنر بزرگ از دریچه آن به کلیتِ جهان رو می‌کند را بپذیریم، باید بر آن بخش از تجارب محدود زندگی شخصی‌مان که همخوانی با آن ندارد فائق آییم، چرا که به زحمت بتوان جهان را در جمله‌ای مرکب از…

مطالعات فیلم
0

از کتاب چشم فیلمساز، نوشتۀ گوستاوُ مرکادو اصطلاح نظام تصویری یا سازگان تصویری (۱) در اصل توسط نظریه‌پردازان فیلم ارائه شده است که سعی در فهم سیستماتیک فیلم از طریق تحلیل تصاویر، الگوهای تدوین، ترکیب‌بندی نماها، و گرایش‌های خاص فکری فیلمساز داشته‌اند. نظام تصویری می‌تواند کارش را بر اساس کشف رمز کردن از لایه‌های معنایی که فیلم در بر دارد…

مطالعات فیلم
0

ترجمۀ فرهاد پروین  چهل سال از انتشار مقالۀ کلیدی و انقلابی «لذت بصری و سینمای روایی» نوشتۀ  لورا مالوی، نظریه پرداز فمینیست سینما و سازندۀ فیلم های اکسپریمنتال می گذرد. مقاله ای که مالوی آن را نخستین بار در سال ۱۹۷۵ منتشر کرد و با آن رویکرد تازه ای را در نظریۀ فمینیستی فیلم، بنیان گذاشت. مالوی در این مقاله…

مطالعات فیلم
2

تحلیل فیلم پاریس، تگزاس بر اساس نظریۀ زیبایی‌شناسانۀ کانت و واسازی ژاک دریدا  ۱ــ امانوئل کانت در کتاب نقد نیروی داوری یا نقد قوۀ حکم، چهار تعریف جزئی از زیبایی به دست می‌دهد که همراه با هم، تعریفی کلی از آن ارائه می‌کنند این چهار بیان از مفهوم لفظ زیبا، از شکل‌های منطقی کیفیت، کمیت، نسبت، و جهت به دست…

لانگ‌ شات
0

سینما تک موزه هنرهای معاصر، در بخشی از برنامۀ نمایش های تابستانی اش به سینمای هنگ کنگ می پردازد. در این برنامه فیلم هایی از سینماگران موج نوی هنگ کنگ از جمله آن هویی، جان وو، استنلی کووان، وونگ کار وای، تسویی هارک، فرویت چان و جانی تو به نمایش درمی آید. سینمای هنگ کنگ پس از جنگ جهانی دوم،…

مطالعات فیلم
0

نمایش فیلم هایی از مکتب/جنبش اکسپرسیونیسم آلمان در برنامۀ تابستانی سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، انگیزۀ من برای نوشتن این مطلب بوده است. این برنامه که با نمایش فیلم «مطب(کابینه) دکتر کالیگاری» به کارگردانی رابرت وینه آغاز شده، با نمایش فیلم های «گولم» ساختۀ کارل بیوزه و پل وگنر، «نوسفراتو» و «آخرین خنده» از ساخته های فردریش ویلهلم مورنائو، و…

مطالعات فیلم
0

             کلارا و مارتین دو کودک گستاخ و شرور فیلم “روبان سفید” در همان اوایل فیلم بسمت جنگل رفته و شب دیر به خانه باز‌می‌گردند. جنگلی که بعدا محل بسیاری از شرارت‌های آن‌ها نشان داده می‌شود.پدر سخت‌گیر ،مذهبی،مقید و مستبد آن‌ها که هم نقش روحانی دهکده و هم معلم دینی مدرسه را بعهده دارد از این عملکرد بچه‌ها برآشفته و…

مطالعات فیلم
0

             حتی زمانی که پازولینی تصمیم می گیرد سه اثر ادبی کلاسیک را بازخوانی کند٬ نمی توان او را خارج از فریم یک پازولینی مارکسیست٬ همجنس گرا٬ کاتولیک و شاعر تحلیل کرد . در متنی که پیش روست٬ به چند رویکرد ساختاری پازولینی در سینما( و اختصاصاً سه گانه زندگی) که بر گرایشات سیاسی٬ اجتماعی…

مطالعات فیلم
0

درویش خان اسفندیاری درویش خان اسفندیاری غیر از ساختن باغ سنگی در دو فیلم پرویز کیمیاوی بازی کرد. این دو فیلم به دو روایت از باغ سنگی او تبدیل شده اند. فیلم اول باغ سنگی را همان می کند که فیلم می خواهد. از این رو باغ توسط کارگردان رنگ سفید پاشیده می شود. فیلم دوم اما دست به باغ…

مطالعات فیلم
0

در چند ماه گذشته مراکز بزرگ فرهنگی دنیا٬ رترواسپکنیو‌های متعددی برای مارگریت دوراس برگزار کردند. نوشته زیر ترجمه متنی است که فیلم کامنت درباره آثار سینمایی مارگریت دوراس منتشر کرد. در ادامه مصاحبه خیالی مجله ورستیل با مارگریت دوراس را میخوانیم و برگزیده‌ای از فیلمهای دوراس و مستند‌هایی درباره این فیلمساز در ادامه می‌بینیم.            …

مطالعات فیلم
0

اندیشیدن با نظریۀ تحلیلی فیلم استنلی کاول، فیلسوف امریکایی وابسته به سنت فکری انگلیسی-امریکایی بخش مهمی از آثار خود را تحت‌تأثیر رویکردهای فلسفۀ تحلیلی ارائه کرده و نیز از بنیان‌گذاران “نظریۀ” تحلیلی فیلم به حساب می ­آید. کاول همچون بازن، فیلم را واجد این قابلیت می­ داند که می­ تواند شمایی از واقعیت را به ما عرضه کند، اما مشروط…

مطالعات فیلم
0

فیلم «دختر گم‌شده»، آخرین اثر دیوید فینچر و شخصیت ایمی باعث شده‌اند تا بحث‌های بسیاری پیرامون روابط زن و مرد و بازنمایی آن‌ها مطرح شوند. آیا ایمی زنی توان‌مند۱ است یا شخصیتی که از پی زن‌ستیزی خلق شده؟ صورت‌بندی استدلال‌های طرفین بحث بی‌شباهت به بحث‌های تاریخی پیرامون ریشه‌های «فم فتل»۲ در فیلم نوآر و همین طور فیلم نئونوآر نیست و…

مطالعات فیلم
0

 تا چه میزان از راهِ عناصرِ روایی با فیلم‌ها مواجه می‌شویم و تا چه میزان از دلِ عناصرِ غیرِ روایی (نور، رنگ، صحنه، فضا، مود، بازیگر، …) ؟ نقدها را که می‌خوانیم یا حتّا در بیشتر گفتگوهای روزانه بر سرِ فیلم‌ها به نظر می‌رسد اندیشیدن و به مفهوم درآوردنِ تجربه‌های فیلم‌‌بینی‌مان از دلِ روایت، پیرنگ و عناصرِ داستان‌پردازانه است تا…

مطالعات فیلم
0

فیلم ماهی و گربه ساختۀ شهرام مکری، واکنش های متفاوتی در میان منتقدان ایرانی داشته است. برخی از هواداران فیلم، آن را تا حد «شاهکار» ستوده و برخی مخالفان، نیز آن را فیلمی «بد، حوصله سر بر و …عقیم» خوانده اند. این نوع واکنش های افراطی و هیجانی به یک فیلم و دسته بندی موافقان و مخالفان، در فضای نقد…

لانگ‌ شات
0

شهرتی شکننده و ناقص آوازهٔ میزوگوچی در غرب فراز و نشیبهایی داشته. او نیز مانند کارگردانان دیگر ژاپنی تا پیش از دههٔ پنجاه میلادی در اروپا و آمریکا ناشناخته بود. هنگامی که «راشومون» در ۱۹۵۰ برندهٔ شیر طلایی جشنوارهٔ ونیز شد، سینمای ژاپن مورد توجه نقاط دیگر جهان قرار گرفت. اندکی بعد میزوگوچی به خاطر فیلمهای «زندگی اوهارو» ، «یوگتسو»…

مطالعات فیلم
0

شاید “خواب زمستانی” به کارگردانی نوری بیلگه جیلان از اندک فیلم‌های تحسین‌شدۀ فستیوال کن باشد که با کم‌اعتنایی و حتی بی‌مهری زیاد و غیرمنتظرۀ منتقدان فرانسوی مواجه شده است. این رویکرد در مقاله‌ها و نقد‌های برخی از معتبرترین نشریات سینمایی و هنری مشهود است و البته به شکل فشرده در جدول‌های ارزش‌گذاری و امتیاز‌دهی فیلم، به‌ویژه جدول مجله کایه‌ ‌‌دوسینما…

شعر سیاه سینما
0

حضور شهر در «نوآر» چیزی به مراتب بیشتر از پسزمینه ساده و مکان رویدادهای فیلم است. شهر دست کم به دو طریق «حضور»ش را بارز می کند: یا همچون کاراکتری مستقل که مارک یا نشانه اش (زخم اش) را بر تن و روان آدم‌های قصه می نشاند؛ و یا همچون تبلور استعاری ِحالات درونی قهرمان(های) قصه، جایی که ترس و تشویش و گمگشتگی با پارانویا و فلج فکری…

سینما وریته
0

به‌تازگی‌ فیلم مستند “مردی با دوربین فیلم‌برداری”، ساخته ژیگا ورتوف، مستندساز و نظریه‌پرداز سینما، در نظرسنجی نشریۀ سینمایی “سایت اند ساوند” به‌عنوان برترین فیلم مستند تاریخ سینما انتخاب شد. این نظرسنجی  از بیش از سیصد منتقد فیلم، پژوهش‌گر سینمایی و فیلم‌ساز انجام شده است. اما این فیلم صامت یک ساعته که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده، چه ویژگی‌های سینمایی مهمی…

لانگ‌ شات
0

روی اندرسون فیلم‌ساز بزرگ سوئدی با فیلم جدید خود توانست یکی از معتبرترین جایزه‌های سینمایی دنیا را از آنِ خود کند. شیر طلایی ونیز که در نظر بسیاری از صاحب‌نظران و اهالی سینما معتبرترین جایزه سینمای هنری دنیا بشمار می‌رود.روی اندرسون با فیلمی پای به این جشنواره گذاشت که نام عجیب آن از همان ابتدا و قبل از نمایش فیلم…

مطالعات فیلم
0

از سال ۱۹۷۸ تاکنون، ده‌ها سالن قدیمی سینما و بسیاری از سینماهای آمریکا، موضوع مجموعه عکسی با نام “سالن‌های سینما” از هیروشی سوگیموتو، هنرمند ژاپنی، بوده‌اند. وی تکنیکی خاص برای گرفتن این عکس‌ها به کار برده است: نمایش یک فیلم کامل را تنها بر روی یک فریم ثبت ‌می‌کند، به این ترتیب که برای هر عکس پیش از شروع فیلم…

مطالعات فیلم
0

در برنامهٔ “سینما کلاسیک” که از شبکه نمایش تلویزیون ایران پخش می‌شود، مسعود فراستی، منتقد فیلم، در مقدمهٔ نمایش فیلم گذرگاه تاریک اثر دلمر دیویس، از نمای نقطه دید و دوربین سوبژکتیو تعریفی ارائه داد به این شرح: “این فیلم (گذرگاه تاریک) به فیلمی معروف شده است که دوربین سوبژکتیو دارد. یک ساعت اوّل، ما چهرهٔ بوگارت را نمی‌بینیم بلکه…

شعر سیاه سینما
0

از احساس یا حالتی می‌خواهم حرف بزنم که «نوآر» در رمان و فیلم به بهترین نحو به بیان آورده است: حس ِدردناک ِبه تله افتادن، در مخمصه گیر کردن. می پندارید در این ایستگاه ِزندگی، شما جامانده اید. دیگر قطاری از راه نخواهد رسید، وضع بهتر نخواهد شد. حقارت ِاین اوضاع بر همین منوال خواهد ماند. آرام آرام احساس می…

مطالعات فیلم
0

سینما به مثابۀ نیروی تفکر و حیات زمانی که به بحث از «فلسفۀ سینما» به مثابۀ مقوله ای اساساً فکری- فلسفی می پردازیم، یا آن را صرف نظر از زمینه های هنری و زیبایی شناختی کلاسیک، و یا کاربردهای تجاری و تبلیغاتی اش لحاظ می کنیم، ناخواسته گرفتار این تردید می شویم که چگونه می توان میان امکان اصالت هستی…

مطالعات فیلم
0

مقدمه رُدولف آرنهایم، در ۱۵ جولای ۱۹۰۴ در شهر برلین آلمان متولد شد. او در زمینه روانشناسی، فلسفه، هنر و موسیقی تحصیل کرد و نوشت. آرنهایم همچنین به دلیل اندیشه ها و نظراتش پیرامون سینما شناخته شده است. با وجود آنکه نزدیک به هشتاد سال از انتشار کتاب نسبتا کم حجم  آرنهایم یعنی فیلم به عنوان هنر می گذرد، هنوز…

شعر سیاه سینما
0

 شاید این فقط برداشت من باشد از اینجا که نشسته و به دنیا نگاه می کنم: اینکه نام ها و عنوان های اکثر رمان ها و فیلم‌های «نوآر» به نوعی شعرگونه اند، حتا وقتی که از زبان عامیانه گرفته می شوند، و به همین خاطر ترجمه ناپذیر. «ترجمه ناپذیر» البته نسبی است، برای هرچیز معادلی بالاخره پیدا می‌شود و اگر…

پرونده آندره بازن
0

آندره بازن را مى‏ توان از برخى جهات از تأثیرگذارترین روشنفکران غربى قرن بیستم به شمار آورد. نشریه‏ اى که او پایه ‏گذارى کرد، کایه دو سینما، نه تنها به خیزش «موج نو» – مهم‏ترین جنبش در سینماى پس از جنگ جهانى دوم – منجر شد بل‏که واژگانى براى سخن گفتن در باب سینما فراهم کرد که در محافل مختلف…

لانگ‌ شات
2

اصل این مقاله در مجله «سینما‌ اسکاندیناویا» به زبان انگلیسی چاپ شده‌است. اینگمار برگمان روی کارهای کارگردانان متفاوتی اثر گذاشته، از چان ووک پارک گرفته تا آندری تارکوفسکی. اما احتمالاً عجیب‌ترین این تأثیرات روی وودی آلن بوده است. آلن که او را بیشتر به عنوان کارگردان فیلم‌های کمدی می‌شناسند، همواره از فیلم‌های آلن تجلیل کرده. ممکن است این مسأله برای…

مطالعات فیلم گرگ وال استریت
2

این مطلب واکنش/جمع‌بندی بحث‌هایی است که با دوستی در مورد زن‌ستیزانه بودن یا نبودن “گرگ وال‌استریت”انجام شد؛ بحث که از زمان اکران این فیلم از جمله مباحث داغ پیرامون آن بوده و البته اولین بار هم نیست که دامن اسکورسیزی را می‌گیرد. در این مطلب به خوب یا بد بودن این فیلم پرداخته نمی‌شود. و از خواننده تقاضا می‌کنم…

مطالعات فیلم
0

 مجموعه ای از نخستین فیلم های ناطق سینما که مربوط به دوران پیش از کُد گذاری اوایل دهه سی هالیوود است، در برنامه ویژه ای در موسسه فیلم بریتانیا( بی اف آی) در لندن به نمایش گذاشته شده است. این برنامه که با حمایت نشریه سایت اند و ساوند برگزار می شود، “هالیوود بابل” نام دارد که عنوان آن در…

مطالعات فیلم
0

 او را «شاهزادۀ تاریکی‌ها» لقب داده بودند چرا که با حداقل نور، شاهکارهایی می‌آفرید که دیگران با پروژکتورهای بزرگ هم از خلق‌شان عاجز بودند. چه هنگام کار با فیلم رنگی و چه با سیاه و سفید، گوردن ویلیس «سیما»ی فیلم‌ها را در کیفیت نور، در درجه‌بندی نور، در مقدار نور، و در تغییرات تدریجی نور می‌آفرید. در تریلوژی پدرخوانده، «ارباب»…

مطالعات فیلم گذران زندگی
1

نگاهی به فیلم گذران زندگی (زیستنِ زندگی‌اش) ، ساخته‌ی ژان- لوک گُدار تیتراژِ فیلم با کلوزآپ‌هایی از نیمرخ و تمام‌رخِ نانا (با بازی آنا کارینا) آغاز می‌شود. تک‌چهره‌هایی که اگر ثابت می‌بود به چهره‌نگاری از یک متهم شبیه می‌شد. (سکانسِ بازجویی از نانا در دفتر پلیس، در میانه‌ی فیلم را می‌توان قرینه‌ی همین سکانس شمرد.) اما سایه‌روشن‌ها ، نگاه و…

مطالعات فیلم
2

  در کتاب داستان یک روح، سیروس شیما از انشقاق (Division) به عنوان درون مایه اصلی رمان بوف کور نام می‌‌‌برد. او راوی بوف کور را سمبل «یک داستان خاص» (نویسنده) و هم «انسان به مفهوم مطلق»–انسان نوعی (Collective Man)– می‌داند. انشقاق در اینجا یک مفهوم افلاطونی است. در کتاب ضیافت، افلاطون از زبان آریستوفان، انسان مثالی را دارای چهار…

مطالعات فیلم
0

نگاهی به گوشه‌هایی از آینه‌، آندری تارکوفسکی فرشته‌ی سفیدپوش، فرشته‌ی سیاهپوش  ایگنات کتابی در دست دارد که با انگشت صفحه‌ای از آن را نگاه داشته‌، به طرف تلویزیون می‌رود. کمی خم می‌شود و تصویرش در تلویزیونِ خاموش منعکس می‌شود. این نخستین نمای فیلمِ آینه‌ی تارکوفسکی، و نخستین تجسم فیزیکی آینه در فیلم است. قبل از روشن کردنِ تلویزیون، ایگنات در حالِ…

مطالعات فیلم فیلم نوار
0

این نوشته، ترجمه بخشی از «کتابِ سینما» (Cinema Book) نوشته پَم کوک از انتشارات “موسسه فیلم بریتانیا”(BFI)است.  مقدمه در حالی که نقد ژانر ادبی تاریخی دیرینه دارد ــ در واقع پیشینه آن به زمان ارسطو بر می‌گردد (بوسکام، “اندیشه ژانر در سینمای آمریکا”، ۱۹۷۰؛ پای، “ژانر و فیلم‌های عامه‌پسند”، ۱۹۷۵) ــ ورود آن به نقد فیلم آنگلوساکسون در سال‌های نه…

مطالعات فیلم
0

به تعبیرِ کریستین متز سینما ایجاگرِ فضایی رویاگون است . بیننده ی سینما می‌تواند خیالات و تخیلاتِ زندگی واقعی خود را در آن تصور کند. گاه همانند “رزِ ارغوانیِ قاهره”ی وودی آلن، سناریویی را خلق می‎کند سرشار از آرزوهای سرکوب شده و گاه همانند فیلم‌های ترسناک موجبِ هراسی شدید می شود. از دیرباز سینما به عنوان پدیده‌‌ای موثر بر…