نقد
0

نگاهی به فیلم مالاریا ساخته پرویز شهبازی مالاریا مانند نفس عمیق و دربند می خواهد مشکلات و دغدغه های نسل جوان امروز ایران را روایت کند اما در بیان معضلات واقعی این قشر ناتوان است و با توسل به کلیشه ها و برخی المان های دم دستی، تصویری اغراق شده و قلابی از شرایط ارائه می کند. فیلم با فرار…

نقد
0

توپ ما را با خود خواهد برد «مرا به خانه ببر» ساخته عباس کیارستمی، یک رویاست؛ رویای بازیگوشی یک توپ فوتبال در دهکده ای که کسی از پله هایش بالا و پایین نمی رود. همه جا ساکت است و هیچ کس نیست جز پسرکی که در ابتدا از پله هایی بالا می رود و توپ فوتبالش را بیرونِ در خانه…

نقد
0

     با توجه به کارنامه‌ی فیلم‌سازی برادران کوئن، «فارگو» (۱۹۹۶) کافی بود تا بتوانیم از مفهومی با عنوان «واقعیت کوئنی» یاد کنیم اما این دو فیلم‌ساز بر اساس این «خیال» که با توجه به زمانه و روزگار حاضر، این مفهوم آن چنان که باید مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته، تصمیم گرفتند با تهیه‌کنندگی سریالی به نام «فارگو» بار دیگر و…

نقد
0

فیلم ساختن درباره رویدادهای تاریخی و سیاسی معاصر که زمان خیلی زیادی از آن نگذشته کار چندان آسانی نیست چرا که علاوه بر حساسیت های سیاسی زیادی که در این مورد وجود دارد، برخلاف رویدادهای تاریخی مربوط به گذشته های دور، خیلی از آدم های درگیر در این حوادث و رخدادها یا شاهدان آنها هنوز زنده اند و با پیش…

نقد
0

مقایسه «فروشنده»ی اصغر فرهادی با «دختر ناشناسِ» برادران داردن:      زمان اکران «فروشنده» یادداشتی نوشتم با عنوان «فروش‌گاه» و در آن اشاره کردم به تلاش جاه‌طلبانه فرهادی در تلفیق فرم ملودرام با فرم پلیسی-جنایی که به علت اصرار بیش از حد فرهادی بر تم، در تبدیل شخصیت یکمش به کارآگاه دچار مشکلاتی شده و در نهایت به سمت ملودرام گرایش…

نقد
1

     مهم‌ترین مساله در سینمای فرهادی برای من که آن را در تمامی‌ی فیلم‌هایش پی‌گیری کرده‌ام، درهم‌آمیزی مهیج و جاه‌طلبانه‌ی فرم یک درام پلیسی-جنایی در فرم یک درام خانواده‌گی‌ست که با توجه به حضور در دست‌کم پنج فیلم از هفت فیلمش، می‌شود آن را جزیی از زیبایی‌شناسی سینمای او محسوب کرد. آخرین فیلم او، «فروشنده»، نسبت به چنین تجربه‌ای…

نقد
0

این نوشته بیش از آنکه ادعایی بر نشان دادن فیلم «برخی زنان» در تعریفی مشخص از سینما داشته‌باشد( چنانکه بسیاری مقالات از این دست دارند) بر آن است که فیلم را از دریچه میزانسن دقیق و پرجزئیات کلى رایکارد ببیند، بدون اینکه به دام ادعاى مضحکى چون این خود سینماست و راهى جز این به خلقت بر پرده نقره اى…

نقد
0

  این متن تا حد زیادی داستان فیلم را لو می دهد. (سینما-چشم) عماد و رعنا زوج هنری، بازیگران تئاتر در پی بروز مشکل بزرگی در آپارتمانشان، نشت و تخریب قریب الوقوع آپارتمان به علت گودبرداری و ساخت و ساز خانه همسایه مجبور به ترک خانه اشان می شوند. با کمک دوستی هنرمند، خانه ای قدیمی در شمال تهران اجاره…

مطالعات فیلم
1

ترجمۀ وازریک درساهاکیان بحث بر سر نقد فیلم در دو گروه متخاصم به ثبات نسبی رسیده است: منتقدان سنتی مطبوعات چاپی مدعی‌اند اینترنت باعث شده که آماتورها، “عشقِ فیلم”ها و تاریک‌اندیشان  جای تخصص را بگیرند. از طرف دیگر، معتادانِ اینترنت معتقدند ما در عصر طلایی نقد فیلم به سر می‌بریم و سنت‌گرایان را به حسادت، نفرتِ بی‌پایه و اساس و…

نقد
0

«فروشنده» همانند کارهای دیگر اصغر فرهادی، فیلمی است که می توان آن را از زاویه های مختلف تحلیل کرد. می توان به ویژگی های ملودرام خانوادگی، جنبه های اجتماعی و زندگی طبقه متوسط و آپارتمان نشین ایرانی، تم های اخلاقی مثل دروغ، قضاوت و پیش داوری و یا رویکرد سبکی فرهادی و استفادۀ خلاقانۀ او از حرکت دوربین و میزانسن…

نقد
0

 نگاهی دیگر به فیلم اژدها وارد می شود ساختۀ مانی حقیقی توضیح: نقدهایی که بر روی وب سایت سینما-چشم منتشر می شود، بیانگر دیدگاه شخصی نویسنده است و الزاماً نظرِ تحریریه نشریۀ سینما-چشم نیست.                                                                                                    رولان بارت در مقاله مشهور مرگ مولف (La mort de l’auteur) در سال ۱۹۶۷ به مخالفت صریح با آنچه پیش از آن برای خواندن و نقد کردن آثار…

نقد
0

درباره‌ «اژدها وارد می‌شود» ساخته‌ی مانی حقیقی.      «اژدها وارد می‌شودِ» مانی حقیقی پژوهشی‌ست نه‌چندان ژرف و سترگ اما نو در سنگ‌واره‌های قرن بیست و یکم به منظور رسیدن به اژدهای درون «پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگ‌واره‌های دوره‌ی بیست و پنجم زمین‌شناسی یا چهاردهم یا بیستم […؟] غره [؟]؛ فرقی نمی‌کندِ» عباس نعل‌بندیان. بازسازی چند دقیقه از…

کن ۲۰۱۶
0

ما آنقدر خندیدیم تا گریه‌مان درآمد. این «ما» تنوع میان خبرنگاران و منتقدان اهل مجادله و بگومگو را می‌رساند، که تقریباً به اتفاق آرا «تونی اِردمَن» مارن آده را به عنوان اولین فیلم بزرگ جشنواره کن ۲۰۱۶ پذیرفتند، که بخشی از آن به دلیل به دست یافتن به چیزی‌ست که تنها فیلم‌های انگشت‌شماری در این زمانه چند قطبی از پس…

نقد
0

رامین بَحرانی، از نسل سینماگران جوان ایرانی تبار آمریکایی است که توانسته به تدریج جای محکمی در سینمای مستقل آمریکا برای خود دست و پا کند. او که به شدت به امیر نادری علاقمند است و تحت تاثیر سینمای نادری است، همان تم ها و شخصیت هایی را دنبال می کند که نادری در فیلم های خود دنبال کرده است.…

نقد
0

سینما مجموعه ای است از عناصر بهم پیوسته و جدایی ناپذیر. مجموعه ای که در یک ارتباط ارگانیک  فیلم را می سازند. کیفیت بد هر یک از این عناصر به کیفیت کلی فیلم لطمه وارد می کند. این پیوستگی اندیشه شده داستان، فیلم برداری، صحنه پردازی و تدوین فیلم  است که آن را قابل دیدن دیدن می کند. حداقل در…

نقد
0

حرفه خبرنگار   شاید «اسپات لایت»(افشاگر) ساختۀ تام مک کارتی (برندۀ اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی)، فیلمی در حد و قوارۀ «تمام مردان رئیس جمهور» آلن جی پاکولا نباشد اما از نظر تمرکز روی تلاش روزنامه نگاران جسور و شجاع برای کشف و افشای حقیقتی وحشتناک و تکان دهنده، همانند «تمام مردان رئیس جمهور»، فیلم بسیار مهم…

نقد
1

نگاهی به فیلم «بروکلین»    «بروکلین»، نه تنها از فیلم های محبوب امسال بسیاری از منتقدان سینمایی بوده بلکه مورد استقبال بسیار وسیع تماشاگران عادی سینما نیز قرار گرفته و تا کنون از پرفروش ترین فیلم های به نمایش درآمده در نیمه اول سال ۲۰۱۶ بوده و نامزد دریافت چند جایزۀ اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی(نیک هورنبی)…

نقد
0

آکادمی اسکار، لیست نامزدهای نهایی هشتاد و هشتمین دورۀ جوایز اسکار را اعلام کرد و فیلم «بازگشته از گور» ساختۀ الخاندرو گونزالس ایناریتو، کارگردان مکزیکی، در ۱۲ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل مرد و بهترین فیلمبرداری، نامزد دریافت اسکار شده است. یقیناً این برای ایناریتو، به عنوان یک فیلمساز غیر آمریکایی…

نقد
1

نوشتن از فیلمی این‌قدر ساده و درعین‌حال پیچیده، نوشتن از فیلمی بلند و درعین‌حال کوتاه، نوشتن از فیلمی تلخ، اما دوست‌داشتنی، بسیار دشوار می‌نماید. سخت است از میان این همه پارادوکس ساختاری و معنایی گذشتن و رسیدن به چند خط برای ایجاد یک مفهوم تازه. در دنیای تو ساعت چند است؟، اولین ساختۀ صفی یزدانیان، ادیسه‌ای پیچیده اما ساده از…

نقد
0

مارکو بلوکیو(بلوچیو)، در سن هفتاد و پنج سالگی همچنان گرایش های تجربی اش را حفظ کرده و فیلم هایی می سازد که اگرچه به قدرت کارهای اولیه اش نیست اما هنوز می تواند تماشاگر را مجذوب ساختار روایی بازیگوشانه و فضاسازی سینمایی خیره کننده اش سازد. او در «خونِ خونِ من»، داستانی قرون وسطایی را با داستانی مدرن که در…

نقد
0

نگاهی به فیلم «زیر ابرهای الکتریکی» ساختۀ الکسی گرمن جونیور الکسی گرمن جونیور، در سومین فیلم بلندش «زیر ابرهای الکتریکی»، گام بلندی برداشته است.  او فرزند الکسی گرمن، فیلمساز بزرگ روسیه و نوۀ یوری گرمن، نویسنده روسی است. پدرش (الکسی گرمن)، فیلمسازی بود که در طول چهل سال فعالیت سینمایی اش، تنها شش فیلم ساخت اما با سبک سینمایی…

نقد
0

در آغاز فیلم «آسمان می غرد، زمین می ترسد و دو چشم، برادر نیستند»، ساختۀ بن ریورز، فیلمساز اکسپریمنتال انگلیسی، الیور لکس (کارگردان آوانگارد فرانسوی و بازیگر فیلم)، قصۀ عجیبی را رو به دوربین تعریف می کند: «مردی مراکشی به نام بن تاژه برای دیدار پسر عمویش به سفر دوری می رود و وقتی برمی گردد نامه ای دریافت می…

نقد
0

 باد ۱ پس از عنوان‌بندیِ آغازین و پیش از نمای اول، صدای راوی بر زمینه‌ای سیاه واقعه‌ای تاریخی را باز می‌گوید: در سوم ژانویه‌ی ۱۸۸۹ نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی، در تورینِ ایتالیا از خانه‌اش بیرون می‌آید و شلاق خوردنِ اسبی را به‌دستِ صاحبش می‌بیند، اسبی که به شلاق خوردن هم حرکت نمی‌کند. نیچۀ منقلب‌شده از شلاق خوردنِ بی‌رحمانۀ اسب، دست‌هایش را…

رابرت راسن
0

نگاهی کوتاه به لیلیث (۱۹۶۴) ساخته‌ی رابرت راسن جین سیبرگ بعد از اکران فیلم به کایه دو سینما گفت که رمانِ سالامانکا[۱] را ــ قبل از آنکه بحثِ فیلم پیش کشیده شود ــ خوانده بود و به تجسمی سینمایی از آن فکر کرده بود. «چه کسی می‌توانست این نقش را بازی کند؟» سیبرگ توضیح داده بود که در ابتدا اُدری…

نقد
1

اکران فیلم «خواب تلخ» نخستین فیلم بلند محسن امیر یوسفی، پس از چندین سال توقیف در گروه سینماهای هنر و تجربه، خبر خوشحال کننده ای است. من این فیلم را حدود یازده سال قبل (۲۰۰۴) در پنجاه و هشتمین دوره فستیوال فیلم ادینبرا در اسکاتلند دیدم و همان موقع نقدی بر آن نوشتم که در وب سایت یکی از رسانه…

نقد
0

دربارۀ نگهبانی شب (پیتر گرین‌اوی) در نگهبانی شب، پیتر گرین‌اوی برای نخستین بار در میان آثار سینمایی خود یک هنرمند سرشناس، رامبراند، را به عنوان شخصیت اصلی فیلمش برگزیده است؛ اما همان‌طور که از فیلم‌ساز صاحب‌سبکی چون او انتظار می‌رود، این شخصیت تاریخی صرفاً دست‌مایه‌ای است تا فیلم‌ساز دغدغه‌های فرمی و مضمونی خود را از طریق روایتی شخصی از تاریخ…

نقد
0

«خداوند دید که نور خوب است و او نور را از تاریکی جدا کرد.» (تورات- سفر پیدایش) پابلو لارین امروز بعد از الخاندرو خودروفسکی و پاتریشیو گوزمن، معروف ترین فیلمساز سینمای شیلی است. فیلمسازی که تقریبا همان دغدغه ها و دلمشغولی های سیاسی گوزمن در سینمای مستند را در فیلم های داستانی اش دنبال می کند و این در کشوری…

نقد تاکسی جعفر پناهی
1

بهانه این یادداشت٬ خواندن نقدهای ستایش‌آمیز منتقدین نیویورک درباره «تاکسی» جعفرپناهی است. سینمایی که گروهی از ما به‌عنوان سینه‌فیل ایرانی به نقصان‌هایش ایمان داریم و شاید در دهه‌های آینده از نقد‌نشدن به موقع و به‌جای این سینما افسوس بخوریم. آندره بازن معتقد بود سینما نه حاصل پیشرفت تکنولوژیک بشر که نتیجه میل او به بازسازی حقیقت دنیای اطراف به شکلی…

لندن ۲۰۱۵
0

نگاهی به فیلم «فرانکوفونیا»ساختۀ الکساندر سوکوروف هر فیلم الکساندر سوکوروف، تجربۀ تازه و منحصر بفردی در دنیای سینما از نظر روایت و ساختار سینمایی است. «فرانکوفونیا»، آخرین فیلم سوکوروف نیز همانند آثار دیگرش مثل «پدر و پسر»، «مولوش»(دربارۀ هیتلر)، «تائوروس»(دربارۀ لنین)، «خورشید»(دربارۀ امپراتورِ ژاپن، هیروهیتو، همدستِ موسولینی و هیتلر)، «کشتی روسی» و «فاوست»، اثری اندیشمندانه، انتقادی، عمیق و چندلایه است.…

لندن ۲۰۱۵
0

جشنواره فیلم لندن، با فیلم  سافرِجت(suffragette) به کارگردانی سارا گَورون، گشایش یافت. سافرِجت( به معنی طرفدار حق رای زنان)، برای شروع جشنواره ای که به گفتۀ مدیر هنری اش کلر استوارت، تم اصلی آن زنان است، بهترین انتخاب بود. درامی تاریخی در مورد مبارزۀ زنان بریتانیا برای کسب حق رای در دهۀ بیست. به گفتۀ سارا گورون، کارگردان فیلم، این…

مطالعات فیلم
2

تحلیل فیلم پاریس، تگزاس بر اساس نظریۀ زیبایی‌شناسانۀ کانت و واسازی ژاک دریدا  ۱ــ امانوئل کانت در کتاب نقد نیروی داوری یا نقد قوۀ حکم، چهار تعریف جزئی از زیبایی به دست می‌دهد که همراه با هم، تعریفی کلی از آن ارائه می‌کنند این چهار بیان از مفهوم لفظ زیبا، از شکل‌های منطقی کیفیت، کمیت، نسبت، و جهت به دست…

نقد
0

«ملکه زمین» جایی بین تریلر روانشناسانه و یک اثر سورئال ایستاده‌است.فیلم به واسط زاویه دید سینه‌فیلیک الکس راس پری پر از ارجاعات است و بیش از آنکه فیلم یک روایت از شکل‌گیری جنون باشد٬ بعد از شکل‌گیری جنون اتفاق می‌افتد. زمان در فیلم در سایه فلش‌بک‌ها و ارجاعات٬ گاه گیج‌کننده است و کارگردان فیلم را ملزم به دنبال کردن مرز‌های…

کلوزآپ
0

 «مردی از آنکل» ساخته گای ریچی، اگرچه از نظر مضمون، فیلم بی مایه، کهنه و تاریخ مصرف گذشته ای است اما ادای دین خوبی به ژانر فیلم های جاسوسی دهۀ شصت و دوران جنگ سرد است و نوستالژی آن دوره را زنده می کند. فیلم، بر اساس سریالی قدیمی مربوط به دهه شصت با همین نام ساخته شده اما از نظر…

نقد
0

اگر وودى الن نیویورک روشنفکرها، اسکورسیزى نیویورک گنگسترها و اسپایک لى نیویورک سیاهپوستها را تصویر میکنند، نواح باومباخ بى شک بهترین تصویرکننده نیویورک قرن بیست ویکم است. جایى از فیلم گفته میشود: بافت محلات نیویورک مثل هوایش به سرعت تغییر میکنند. همین اشاره کافیست تا ما را قانع کند، باومباخ که فیلمسازى مستقل است و در همین سالها در این…

کلوزآپ
1

یادداشت هایی دربارۀ فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» این نوشته، نقدی بر فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟،ساختۀ صفی یزدانیان، نیست؛ بلکه نکاتی است که هنگام تماشای فیلم و بعد از دیدن آن به ذهنم رسید و یادداشت کردم: ۱- در دنیای تو ساعت چند است؟، آن‌قدر خوب ساخته شده که می‌توان برخی ضعف‌های داستانی و شخصیت‌پردازی…

نقد
1

دربارۀ «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساختۀ صفی یزدانیان “استودیوم میدان وسیعی از میل بی‌دغدغه، علقه‌های جورواجور و ذوق کم‌اهمیت است: دوست دارم/دوست ندارم. استودیوم از مرتبۀ دوست داشتن است، نه عشق ورزیدن؛ استودیوم میل و ارادۀ کم‌مایه را برمی‌انگیزد؛ استودیوم همان کشش مبهم، فرّار و بی‌مسئولیتی است که به مردم، سرگرمی‌ها، کتاب‌ها و لباس‌ها داریم و تشخیص می‌دهیم…

نقد
0

نویسنده و کارگردان: میروسلاو اسلابوشپیتسکی. فیلمبردار و تدوینگر: والنتین واسیانوویچ. بازیگران: گریگوری فسنکو، یانا نوویکووا جاناتان رامنی، منتقد فیلم کامنت، در حاشیۀ جشنوارۀ فیلم کن ۲۰۱۴ می‌نویسد: “بنگاه‌های خبری از نویسندگان حاضر در کروازت (بلوار ساحلی شهر کن که جشنواره در آن برگزار می‌شود) انتظار دارند که در روزهای پایانی جمع‌بندی‌ای از فستیوال داشته باشند با مضمون “بهترین کن” یا…

نقد
0

در تمنای کمال نقد فیلم «گل‌های شانگهای» ساختۀ هو شیا‌ئو شین جف ریِکِرت توضیح مترجم: تریاک و اشک و کاسه؛ همنشینی این سه واژه حتی بر روی کاغذ هم می‌تواند “عجیبوغریب” باشد. اپیزودهای پیدرپی و نور کمِ چراغ. فیلمی در باب فاحشگانی که فحشا از آنها کسر شده، توأمان با روایتی ریزوماتیک از چندین فاحشهخانه، چه‌ چیزی می‌تواند برای بروز داشته…

نقد
0

درباره آزمایش زندان استنفورد درسال ۱۹۷۱ دکتر زیمباردو استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد و دانشجویان دوره دکترایش٬ آزمایشی بر روی تعدادی از دانشجویان کالج در سانفرانسیسکو انجام دادند که بر اساس آن تعدادی از آنها در نقش زندان‌بان و تعدادی در نقش زندانی به مدت دو هفته شرایط یک زندان واقعی را بازسازی می‌کردند. هرچند این آزمایش تا حدی غیرانسانی به…

نقد
0

        «یائویا» فیلم جدید لیساندرو آلونسو٬  فیلمی است درباره انسان در احاطه طبیعت. انسان آلونسو سفری دارد به قلب ناکجا٬ و  داستان سیری از رئالیسم به سوی تخیل محض است.          با آنکه  داستان فیلم با گروهی پراتوگونیست و آشکارشدن روابط آن‌ها شروع می‌شود٬ خیلی زود اهمیت این مناسبتها کم رنگ می‌شود و دیگر با…

کن ۲۰۱۵
1

فیلم “ناهید” ساخته آیدا پناهنده، تنها فیلم بلند ایرانی حاضر در جشنواره کن است که در روزهای گذشته در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران حاضر در کن مواجه شد. “ناهید”، درام اجتماعی قابل قبولی است از کارگردان جوانی که به نوعی ادامه دهنده سینمای اجتماعی رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی و اصغر فرهادی است. ناهید(با…

ترایبکا ۲۰۱۵
0

سالهاست همه معتقدند سینمای برادران تاویانی در دو دهه گذشته متوقف شده‌است. البته آن‌ها با «سزار باید بمیرد» جایزه اول جشنواره برلین را بردند که این برای همه یک شگفتی بود. «بوکاچیوی شگرف» یک خوانش ارتودوکس از دکامرون بوکاچیوست. فیلم براساس داستانی  از فصل اول کتاب  دکامرون بوکاچیوست. زمانی که ده جوان فلورانسی در روز‌های همه‌گیری وبا  تصمیم می‌گیرند از…

مطالعات فیلم
0

             حتی زمانی که پازولینی تصمیم می گیرد سه اثر ادبی کلاسیک را بازخوانی کند٬ نمی توان او را خارج از فریم یک پازولینی مارکسیست٬ همجنس گرا٬ کاتولیک و شاعر تحلیل کرد . در متنی که پیش روست٬ به چند رویکرد ساختاری پازولینی در سینما( و اختصاصاً سه گانه زندگی) که بر گرایشات سیاسی٬ اجتماعی…

نقد
2

نگاهی به فیلم «گل سرخ» ساختۀ سپیده فارسی فیلم «گل سرخ» با دراماتیزه کردن یک رویداد پرتنش سیاسی معاصر(جنبش سبز)، به تاثیر سیاست بر زندگی و سرنوشت دو نسل می پردازد. فیلم، داستان دختری به نام سارا(با بازی مینا کاوانی)، از هواداران جنبش سبز است که در روزهای درگیری خیابانی بعد از انتخابات ۸۸ به آپارتمان مرد میان سال تنهایی…

نقد
0

        «نقص ذاتی»  یک نئونوار غیرمتعارف است که ساخت آن براى پل توماس اندرسون میتواند یک قمار باشد، و همانطور که انتظار مى رود همانقدر که فیلم ستایش بعضى را برانگیخت، تعداد زیادى را ناامید کرد به حدى که فیلم را در حد یکى از بدترین کارهاى او ارزشگذارى کنند.             فضاى گروتسک…

نقد
3

نیکی کریمی مدتی است که در ایران، چوب زن بودن و ستاره بودن‌اش را می‌خورد. با اینکه فیلم‌هایش در جشنواره‌های معتبر خارجی مورد استقبال قرار گرفته و جایزه برده‌اند، در ایران با سردی و بی‌اعتنایی با آنها برخورد شده. هنوز این طرز فکر برای برخی وجود دارد که او از سر هوس و خودبزرگ‌بینی به فیلمسازی روی آورده. اما «شیفت شب»…

نقد
1

نگاهی دیگر به فیلم ایدا کارگردان: پاول پاولیکوفسکی. نویسنده: پاول پاولیکوفسکی و ربکا لنکیِویچ. فیلمبرداران: لوکاش زال و ریشارد لنچِوسکی. تدوین: یاروسلاو کامینسکی. بازیگران: آگاتا کولِشا، آگاتا ترِبوهوفسکا. محصول: ۲۰۱۳ روزهای سرد سالهای دهۀ ۶۰ لهستان. صومعه ای کوچک. آنا (آگاتا ترِبوهوفسکا )، دختر جوان سرراهی که در صومعه بزرگ شده، در آستانۀ سوگند خوردن برای پیوستن به کلیسای کاتولیک…

نقد
1

نگاهی به فیلم “ایدا” ساختۀ پاول پاولیکوفسکی فیلم ایدا ساختۀ پاول پاولیکوفسکی، سینماگر بریتانیایی لهستانی‌تبار، جایزۀ اسکار بهترین فیلم خارجی(غیر انگلیسی زبان) سال ۲۰۱۴ را به دست آورد. فیلمی که در رقابت با فیلم های مهمی چون لویاتان آندری زویاگنیتسف و قصه های وحشی دیمیان زیفرون بود. انتخاب ایدا به عنوان بهترین فیلم خارجی در اسکار تا حد زیادی قابل پیش بینی…

نقد
0

نگاهی به فیلم خانۀ پدری سینمای کیانوش عیاری، سینمایی واقع گرا و اجتماعی است. او یکی از بهترین نمایندگان رئالیسم اجتماعی در سینمای ایران است و فیلم آن سوی آتش او که روایتی تراژیک از جدال و کشمکش دو برادر بر سر پول در کنار شعله های گدازانِ آتشِ چاه های گاز جنوب ایران است، یکی از آثار برجستۀ تاریخ…

نقد
0

         «گلاب» اولین ساخته جان استوارت٬ تلاشی برای تصویر یکی از پدیده‌های شوم تاریخ سیاسی ایران٬ یعنی شکنجه مخالفان و فعالین سیاسی است. چه٬ جان استوارت در این راه٬ گاه بیان شخصی را جایگزین متن روایت کرده٬ به برخی جزئیات بی اعتنا بوده٬ و حاصل کار ترکیبی است که بیش از تریلر سیاسی به یک کمدی سیاه…

نقد
0

بزرگ‌ترین ایرادی که بینندگان ایرانی به فیلمِ “اردوگاهِ اشعهٔ ایکس” ساختۀ پیتر ساتلر می‌گیرند در درجهٔ اول نشان‌دادنِ تصویرِ نسبتا غیرواقعی از زندان گوانتانامو نسبت به دیده‌ها و شنیده‌هایی است که تاکنون وجود داشته است. ایرادِ دیگر برخی بینندگان نسبت به رابطهٔ عاشقانه‌ای است که میان بلوندی و علی به‌درستی شکل نمی‌گیرد. حال آن‌که با نگاهی دقیق‌تر این دو ایراد رنگ می‌بازد.…

نقد
3

                                               این نوشته نگاهیست به فیلم زندگی اَدِل که با نام آشناتر و جهانی “آبی گرم ترین رنگ هاست”[۲] در بیرون از جهان فرانسوی زبان شناخته می شود. از آنجایی که این فیلم را با نام زندگی اَدِل…

نقد
1

 نگاهی به فیلم «جو» ساخته دیوید گوردون گرین  مدت ها بود از نیکلاس کیج قطع امید کرده بودم و حالا بعد از دیدن فیلم «جو» ساخته دیوید گوردون گرین، دوباره به او امیدوارم شدم . نیکلاس کیج، در «جو»، دوباره قابلیت هایش را به عنوان یک بازیگر قدرتمند در نقش جو رنسام، مردی خشن اما خوش قلب، خسته و تیره…

نقد
0

«تپش‌های دل» یکی از آثار سه‌گانه معروف لویی مال بود که در زمان خود به دلیل بیش از حد ادیپی بودن٬ مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. در نوشتار پیش رو به بهانه ۳۰ اکتبر -زادروز لویی مال- نگاهی خواهیم داشت به این فیلم. لوران عاشق جاز است. جاز به واقع نغمه زندگی اوست. در دنیای او نیز همانند جاز همه چیز…

نقد
0

نگاهی به فیلم «رئیس جمهور»(پرزیدنت) ساخته محسن مخملباف محسن مخملباف، پس از چند سال دوری از سینمای داستانی، با فیلم «رئیس جمهور»(پرزیدنت) بازگشت نسبتا موفقی به دوران اوج سینمایی اش و آثاری مثل «دستفروش» و «ناصرالدین شاه آکتور سینما» دارد. رئیس جمهور»، داستانی آشنا و تمثیلی است که در کشوری بی نام می گذرد اما مرتبط با همه کشورهایی است…

نقد
1

نگاهی به فیلم «دختری که تنها در شب به خانه می رود» ساخته آنا لیلی امیرپور   وقتی فیلمساز دانمارکی می رود در آفریقای جنوبی فیلمی وسترن در مورد غرب آمریکا می سازد، چرا فیلمساز ایرانی تبار ساکن آمریکا یعنی خانم آنا لیلی امیرپور نتواند همانند جیم جارموش، فیلمی درباره ومپایرهای قرن بیست و یکم آن هم از نوع ایرانی…

مطالعات فیلم
0

شاید “خواب زمستانی” به کارگردانی نوری بیلگه جیلان از اندک فیلم‌های تحسین‌شدۀ فستیوال کن باشد که با کم‌اعتنایی و حتی بی‌مهری زیاد و غیرمنتظرۀ منتقدان فرانسوی مواجه شده است. این رویکرد در مقاله‌ها و نقد‌های برخی از معتبرترین نشریات سینمایی و هنری مشهود است و البته به شکل فشرده در جدول‌های ارزش‌گذاری و امتیاز‌دهی فیلم، به‌ویژه جدول مجله کایه‌ ‌‌دوسینما…

فستیوال لندن ۲۰۱۴
0

نگاهی به فیلم “زخم”   “زخم”(بریدگی)، اگرچه عناصر تماتیک کارهای قبلی فاتح آکین(سینماگر ترک ساکن آلمان) مثل، زندگی در مهاجرت، قربانیان نژاپرستی، تضادهای فرهنگی و خشونت های ناشی از آن را در خود دارد اما از نظر سینمایی، فاصله زیادی با آنها پیدا می کند. “زخم”، برخلاف فیلم های قبلی آکین(“شاخ به شاخ” و “لبه بهشت”)، فیلمی کلاسیک و قصه…

نقد
0

سینمای فرانسه هم‌چنان در معرفی استعدادهای جوان بسیار فعال است، یکی از با استعدادترینِ این کارگردان‌ها “توما کایئی” است که سی ‌و چهار سال سن دارد و تحصیلات سینمائی خود را در مدرسه عالی “فمیس” در پاریس به پایان رسانده و با نخستین فیلم بلند خود، توجه منتقدان فرانسوی را بسیار جلب کرده است. “مبارزان”  که امسال در جشنواره کن…

فستیوال لندن ۲۰۱۴
0

سرانجام پس از مدت ها انتظار، امروز توانستم فیلم پازولینیِ ابل فررا را در جشنواره فیلم لندن ببینم. متاسفانه تلاش فررا در این فیلم برای دراماتیزه کردن روزهای آخر زندگی پازولینی، به همراه تصویری کردن بخش هایی از آثار فیلم نشدۀ پازولینی(رمان نفت و فیلمنامۀ پورنو-تئو-کُلوسال)، مایوس کننده است. رویکرد فررا به زندگی و مرگ پازولینی، یعنی یکی از رادیکال…

نقد
1

دربارۀ فیلم «پزشک آلمانی» ساختۀ لوسیا پوئنزو سال ها پیش در یک شهر کوچک برزیل به نام کاندیدو گودوی(Candido Godoi)، افزایش ناگهانی آمار دوقلویی‌زایی زنان، آن هم دوقلوهایی با چشمان آبی و موهای بلوند، کنجکاوی پزشکان و محققان را برانگیخت. از هر پنج زن حامله در این شهر، یکی از آنها دوقلو می زایید. تا اینکه یک مورخ آرژانتینی به…

نقد
0

نگاهی به فیلم «امروز» ساختۀ رضا میرکریمی فیلم”امروز” میرکریمی به عنوان نماینده انتخابی ایران برای اسکار سال ۲۰۱۵ انتخاب شد .”امروز” از همان اول محبوب منتقدین سینمایی نبود و عده زیادی منتظر شکست  سنگین تجاری فیلم بودند. به قول سایت همشهری، ” بعضی منتقدین می‌گویند فیلمنامه‌ای که رضا میرکریمی و شادمهر راستین به نگارش درآورده‌اند با معیارهای کلاسیک و آکادمیک…

نقد
2

ریچارد لینکلیتر، یکی از مهم‌ترین سینماگران مستقل امروز سینمای آمریکاست. فیلم‌سازی که بیشتر او را با سه‌گانۀ معروف عاشقانه‌اش:”پیش از طلوع”، “پیش از غروب” و “پیش از نیمه‌شب” می‌شناسند. تازه‌ترین فیلم لینکلیتر با‌عنوان “پسربچگی”، تجربه‌ای است منحصربه فرد و متفاوت در میان کارهای او. فیلمی داستانی که به شیوه‌ای مستند، زندگی پسربچه‌ای آمریکایی از اهالی تگزاس به نام میسون، با…

نقد
3

فیلم “امروز”، نه دربارۀ دیروز است، نه فردا و نه حتی خودِ امروز! امروز یک فیلم سردرگم است، درست مثل کاراکترهای خود فیلم. یک فیلم بی‌سر و ته اما پر از ادا و اطوار. هیچ فرم تازه‌ای در ساخت فیلم به‌کار گرفته نشده و انواعی از فرم‌های کلیشه‌ای فیلم‌های ایرانی در آن دیده می‌شود. کارگردان که در فیلم قبلی خود…

نقد
0

بِرتا واگنی (Boxcar Bertha-1972) دومین فیلم بلند مارتین اسکورسیزی، فیلمی هشتاد و هشت دقیقه‌ای، با طراوت، رها و شجاع همچون کارگردان جوان و جویای نامش که در دل سال‌های پر‌آشوب دهۀ هفتاد میلادی ساخته شده‌است. داستان برتا تامپسون جوان با بازی بی تکلف و درخشان باربارا هرشی. پدر خلبان برتا در سکانس افتتاحیۀ فیلم و به علت اصرار کارفرما به…

نقد
1

در  تمنایِ ارضای تصویری “طلوع سیاره میمون‌ها”  دربارۀ  دنیایی کابوس‌شهری(Dystopian) است که در آن زمین از پس آلودگی به میکروبِی کشنده ویران شده است. در این جهانِ خیالی که بخشِ اعظم انسان‌ها از بین رفته‌اند   گروهی از میمون‌های هوش‌مندِ سخن‌گو هم در نواحی نزدیک سانفرانسیسکو زندگی  می‌کنند. سالیانی چند از ارتباط   میمون‌ها و انسان‌ها  گذشته است و میمون‌ها خیال می‌کنند…

نقد
0

 لباس فکرت و اندیشه‌ها برون انداز           که آفتاب نتابد مگر بر عوران (شمس تبریزی)                                                                      سکس بعنوان یک نیرو سکس یک نیروی حقیقی است. و علیرغم انکار…

نقد
0

از میان فیلمسازان زنده دنیا٬ کمتر کسی همانند مایکل هانکه توانائی ترسیم انسان به عنوان سوژه‌ای دست نیافتنی را داشته‌است. همزمان نمی‌توان از نظر دور داشت که او در ترجمه موضوعات انسانی به تصویر بدون اینکه خود را درگیر نمادهای مرسوم کند٬ تبحر خاصی دارد. در کارنامه او پنهان٬ اثری قابل تأمل است از آن‌جهت که خصلتی انسانی را پی‌رنگ داستان خود…

پرونده آندره بازن
0

آندره بازن را مى‏ توان از برخى جهات از تأثیرگذارترین روشنفکران غربى قرن بیستم به شمار آورد. نشریه‏ اى که او پایه ‏گذارى کرد، کایه دو سینما، نه تنها به خیزش «موج نو» – مهم‏ترین جنبش در سینماى پس از جنگ جهانى دوم – منجر شد بل‏که واژگانى براى سخن گفتن در باب سینما فراهم کرد که در محافل مختلف…

نقد
1

سامانتا گفت:”مثل اینه که من دارم کتاب می نویسم. کتابی که عمیقن به‌اش عشق می ورزم. اما دارم آروم آروم می نویسم‌اش، طوری که کلمه‌هاش از هم دورن و فضای بین‌شون، تقریبن بی نهایته”. و بعد گفت: “من الان خودم رو توی این فضای بی پایان، بین کلمه ها می‌بینم. این‌جا فضاییه بیرون از جهان فیزیکی. این جا جاییه که…

لانگ‌ شات
0

امّا پرسه‌زدن خودِ زندگی‌ست…  ۱. از فرانسوا تروفو نقل کرده‌اند که گفته «خیلی‌ها حسرتِ دوره‌ی نوجوانی‌شان را می‌خورند، ولی من‌یکی که از این دوره خاطره‌های خوب و خوشی ندارم. حرف اصلی‌ام هم در چهارصد ضربه این بود که گذشتن از دوره‌ی نوجوانی اصلاً آسان نیست. نوجوانی سخت‌ترین دوره‌ی زندگیِ آدم است.» نوجوانی ابتدای هویّت است؛ تازه داری شکل می‌گیری، تازه…

نقد
0

یادداشتی بر فیلم «پول توجیبی» فرانسوا تروفو. این جمله را فراموش نکنید: “کودک، درون ندارد”[۱]. همه ما  درون داریم و بیرون. درون مانند ارگانیسم، هویت، خانه، کشور و بیرون همچون حیات، تفاوت، خیابان و جهان. درون همیشه ساختگی است و بیرون همواره سازنده[۲]. به عنوان مثال جهان یک بیرون سازنده است که کشور‌ها را می‌سازد. حیات نیز یک  بیرون است…

نقد
0

همزاد[۱] بر اساس داستان کوتاهی از فیودور داستایوسکی ساخته شده، اما این فیلم نسبتاً اندوهبار، تنها به حساسیت‌های غول ادبیات روسیه وامدار نیست. کارگردان و کمدین انگلیسی، ریچارد آیوآدی [۲]، دنباله‌ای ساخته است بر فیلم قبلی‌اش زیردریائی که کاری بود بس سنتی با داستانی دربارۀ به سن بلوغ رسیدن، و این دنباله، درامی است انتزاعی که آشکارا مدیون برزیل است، اما…

نقد
0

نگاهی به آخرین فیلم کن لوچ   فیلم «تالار رقص جیمی»، آخرین ساخته کن لوچ که در فستیوال کن امسال نیز به نمایش درآمد، حاصل همکاری کن لوچ و پل لاورتی فیلمنامه نویس همیشگی فیلم‌های اوست. فیلمنامه نویسی که تم‌های مورد علاقه کن لوچ را می‌شناسد و به خوبی با روحیه و علائق او آشناست. لوچ یکی از مهم ترین…

نقد جاسمین غمگین
2

فیلمهای وودی آلن به علت اینکه خودش کارگردان و نویسندۀ فیلمنامههایش هست، میشود به استناد آنها به تغییرات فکری و فلسفی این فیلمساز بزرگ پی برد. وودی آلن که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی موضع انتقادی به روابط انسانی در حوزۀ شخصی و اجتماعی داشت. در فیلمهای اخیرش دیگر از فضای نقد رفتارهای انسانی خارج شده و به روایتکنندۀ…

نقد جاذبه
0

فیلم “جاذبه” با نمایی از بالای جو کرهٔ زمین شروع می‌شود که در آن تصویری از یکی از قطب‌های فناوری انسان به نمایش گذاشته می‌شود؛ انسانی که روزی پرواز برایش تنها یک آرزو بود و اکنون توانسته روی ماه قدم بگذارد. شاید یکی از فضانوردان تازه‌کار که به قول خودش به محیط بیمارستان عادت دارد، کمی دچار مشکل شده باشد…

نقد
2

مدّت ها بود که دوستداران یکی از غول های زنده سینمای جهان، لارس فون‌تری‌یه (Lars von Trier )، در انتظار فیلم تازۀ او بی تابی می کردند.  شخصیت خاصّ فون‌تری‌یه و سوژه های جنجالی فیلم هایش بر آتش این اشتیاق می افزود. سرانجام با سررسیدن سال دوهزار و چهارده میلادی سری دو قسمتی نیمفومانیک بر پرده سینما های پاریس نشست.  نیمفومانیاک ۱ در اوایل ژانویه و نیمفومانیاک…

لانگ‌ شات
0

 نگاهی به داستان لوییزیانا من عاشق جاری بودن‌ام، آنچه که در حال شدن است، طی زمان متحول می‌شود و ما را به آغازی می‌برد که پایانی در آن نیست (هنری میلر، مدار راس السرطان). بن زیتلین ارتباط خاصی با آب دارد. او از کودکی، به افسانه‌ها و داستان‌هایی با زمینۀ آب و دریا بیشتر از داستان‌هایی که در زمین‌های خشک و…

نقد
0

گواه بر باطل بودن این جدل که فیلم‌ساز تا چه حد باید به اثر ادبی که از آن اقتباس می‌کند وفادار باشد فراوان است. در دو مثال کلاسیک هیچکاک در روایت “ربکا”ی دافنه دوموریه و ولز در خوانش “محاکمه”ی کافکا این جسارت را داشتند که روایت را به سیاق تصاویر شاخص سینمای خود پیش ببرند. “ربکا”ی هیچکاک که اتفاقاً فیلم…

نقد
0

در “بهشت: عشق”، اولریخ سیدل به داستانِ یک توریستِ زن اتریشی، مارگارت، می‌پردازد که برای تفریح به کشور کنیا سفر می‌کند. به تشویقِ دوستان او درگیر رابطه با کارگران جنسی مردی که در این کشور به سر می برند می‌شود. زن به دنبال عشق است و مردها به دنبال پول. فیلم به نمایش استراتژی دو گروه برای رسیدن به…

نقد
0

 نگاهی به فیلم «شبکه اجتماعی» ساخته دیوید فینچر ده سال از ساخته شدن فیلم «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر گذشت. فیلمی که امروز با گسترش دامنه فعالیت و نفوذ فیس بوک، این رسانه عصر پسامدرن و مقبولیت روزافزون آن در میان کاربران اینترنتی، کمی کهنه به نظر می رسد.  شبکه اجتماعی داستان مارک زوکربرگ است که بسیاری او را جوانی نابغه…