کن ۲۰۱۷
0 هفتاد سال رابطۀ عاشقانه با سینما

به اعتقاد من جشنواره فیلم کن، جشنواره ای است که به رغم همه انتقادهایی که به شیوه برگزاری آن، سیاست های انتخاب فیلم ها، ترکیب اعضای هیئت داوران و برندگان جوایز آن می شود، نه تنها مهمترین فستیوال فیلم دنیاست بلکه باشکوه ترین ضیافت سینمایی است که هر سال در ماه می در یکی از زیباترین ساحل های دنیا یعنی…

نگاه
0 موقعیت لرزان ژانر وحشت در سینمای ایران

نمایش هفت فیلم ترسناک در بخش ویژه ای با عنوان «سایه های ترس» در جشنواره جهانی فیلم فجر، بهانه خوبی است که به موقعیت ژانر وحشت در سینمای ایران نظری بیفکنیم. ژانر وحشت، یکی از ژانرهای غایب و مهجور سینمای ایران است. فیلم های ترسناکی که در تاریخ سینمای ایران ساخته شده از تعداد انگشتان دست هم کمتر است  بعضی…

نگاه
0 جهانی شدن جشنواره فیلم فجر، از حرف تا عمل

برگزاری یک جشنواره سینمایی با مختصات و استانداردهای بین المللی در ایران کار ساده ای نیست چرا که این کار با مشکلات و محدودیت های داخلی و خارجی بسیاری مواجه است که بخشی از آنها را رضا میرکریمی، مدیر جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با برنامه «چشم شب روشن» صدا و سیما بیان کرده است. از یک سو، در…

نگاه
0 «سینمای ارزشی»، «سینمای مردمی» و «حقیقت سینما»

پیرامون بحث سینمایی اینترنتی علی معلم و فریدون جیرانی بحث سینمایی علی معلم و فریدون جیرانی در برنامۀ اینترنتی «سی و پنج» را دیدم و چند نکته در مورد مباحث مطرح شده در این برنامه به نظرم رسید که می نویسم: این برنامه که به شکل اینترنتی (وی او دی) و خارج از سیستم صدا و سیما و محدودیت ها…

نگاه
0 جشنواره فیلم فجر و معضل همیشگی جهانی بودن

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، روز گذشته در مجموعه سینمایی پردیس تهران گشایش یافت. فیلم های «قوچ‌ها» ساختۀ گریمور هاکونارسون از ایسلند، «گنج» ساختۀ کورنلیو پورومبویو از رومانی، «جنون» ساختۀ امین آلپر از ترکیه، «مادرمن» ساختۀ نانی مورتی از ایتالیا، «آدمکش» ساختۀ هوشیائو شین از تایوان (برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کن)، «کوه ها شاید از…

نگاه
0 کشتی به راهش ادامه می دهد

سال گذشته، سال بسیار سخت و در عین حال پرباری برای سینما-چشم بود. سخت از این نظر که همه آن مشکلات و محدودیت هایی که در انتشار نخستین شماره مجله با آن مواجه بودیم همچنان باقی است و هنوز هیچ گرهی از مشکلات مالی ما باز نشده و هیچ تضمینی برای تداوم انتشار این نشریه وجود ندارد. اما این سختی ها…

نگاه
0 سی و چهارمین جشنوارۀ فیلم فجر؛ اعتراض ها و امیدها

  سی و چهارمین دورۀ جشنواره فیلم فجر در راه است و اسامی ۲۲ فیلم بخش مسابقه و ۱۱ فیلم بخش هنر و تجربه اعلام شده است. تماشای ساخته های چند نسل مختلف از سینماگران ایرانی از جمله کمال تبریزی، رضا میرکریمی، کیومرث پور احمد، ابراهیم حاتمی کیا، محسن عبدالوهاب، مانی حقیقی، علیرضا رئیسیان، رضا درمیشیان، بهنام بهزادی، فرزاد موتمن…

نگاه
1 شماره ای برای بلا تار

سخن سردبیر دهمین شمارۀ “سینما-چشم” را اختصاص داده‌ایم به بلا تار، شاعر و فیلسوف سینمای مجارستان، و یکی از مهم‌ترین سینماگران عصر حاضر. باید اعتراف کنم که من متأسفانه بلا تار را خیلی دیر شناختم. سال ۲۰۰۷ بود که برای اولین بار فیلم مردی از لندن را با حضور خود بلا تار در فستیوال فیلم ادینبرا دیدم، و از دیدن…

نگاه
3 منتقدان و برترین فیلم های سینمای آمریکا

   نظرخواهی اخیر وبسایت بی بی سی از منتقدان سینمایی در مورد انتخاب ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینمای آمریکا و برگزیده شدن فیلم «همشهری کین» ساختۀ اورسون ولز به عنوان برترین فیلم تاریخ ۱۲۰ سالۀ سینمای آمریکا، بار دیگر نشان داد که هنوز سینمای کلاسیک آمریکا نفوذ و محبوبیت زیادی در میان منتقدان سینمایی جهان دارد و هنوز هیچ فیلمی…

نگاه
0 وبسایت سینما-چشم یک‌ساله شد

در اثر فراگیر شدن رسانه‌های اینترنتی٬ اکثر نشریات به سوی انتشار الکترونیکی گرایش پیداکرده‌اند. هیئت تحریریه سینما-چشم نیز بعد از مدتی فعالیت در محدوده نشریات چاپی٬تصمیم گرفت در کنار انتشار نشریه به صورت چاپی با راه‌اندازی وبسایت فعالیت خود را گسترش دهد. بی‌شک اهداف مجموعه در این قالب نیز تغییری نمی‌یابد و آنچه اهمیت دارد٬ فعالیت مطبوعاتی مستقل از هر…

نگاه
0 سینما تک و عشق به  سینما

 سینما تک، یعنی تاریخ سینما، یعنی همه گنجینه ها و گوهرهای درخشان و تابناک عالم سینما و عشق بی کران هانری لانگلوا به سینما و زحمات طاقت فرسایش برای نگهداری از این گنج ها. سینما تک، یادآور همه سینماگران بزرگی است که آمدند و رفتند و با آثارشان، سینما را متحول کردند و بر قابلیت های بیانی آن افزودند. سینما…

نگاه
2   سینما-چشم و مبارزه برای بقا

سالی که گذشت، سال بسیار سختی برای سینما-چشم بود. برای نشریه ای که هیچ پشتوانه مالی ندارد و متکی به آگهی تبلیغاتی هم نیست، تنها راه استمرار و بقا، درآمد ناشی از تک فروشی و آبونمان است که متاسفانه این درآمد تا کنون آن قدر نیوده که ناشر نشریه را به ادامۀ انتشار آن ترغیب کند. بنابراین وضعیت این نشریه، همیشه و تا…

نگاه
1 فیلم-مقاله های پناهی، خرس طلایی برلین و مخالفان آن

اهدای جایزه خرس طلایی جشنواره برلین به فیلم «تاکسی» جعفر پناهی، با واکنش های غالباً منفی ایرانیان در داخل و خارج از کشور مواجه شده است. به دنبال این رویداد، موجی از اعتراض‌ها و انتقادها علیه این فیلم و جایزۀ پناهی در فضای مجازی به ویژه در فیس بوک به راه افتاد. به نظر می رسد اعطای این جایزۀ مهم…

نگاه
0 بحران نقد فیلم در عصر اینترنت

جایی برای پیرمردها نیست * وقتی صحبت از منتقد حرفه‌ای فیلم می‌کنیم، معمولاً کسی را در نظر داریم که نوشتن برای او تنها امری تفننی نیست و او برای این کار دستمزد می گیرد و تا حد زیادی از راه نوشتن دربارۀ فیلم‌ها و نقد آنها، زندگی‌اش را می‌گذراند. با این تعریف، می‌توان پرسید که آیا هنوز منتقد حرفه‌ای فیلم…

نگاه
0 هری کثیف به عراق می رود

کلینت ایستوود در تک تیرانداز آمریکایی، به خوبی ملودرام خانوادگی را با ژانر فیلم های جنگی (از نوع عراقی اش) پیوند می زند. فیلمنامۀ جیسن هال (بر مبنای خاطرات کریس کایل، سرباز ارتش آمریکا در عراق) کشمکش دراماتیک نیرومندی دارد(اگرچه در پایان به شدت سقوط می کند و در سکانس های مربوط به ترومای بعد از جنگ قهرمان فیلم، ناشیانه…