ترنس دیویس
0

ممکن است ترنس دیویس در ۱۹۷۳ لیورپول را ترک کرده‌باشد ولی او هیچ‌گاه از خانه چندان دور نشده‌است. در حقیقت٬ رابطه کارگردان و زادگاهش به اندازه هر رابطه‌ عاشقانه‌ دیگری پرتنش٬ طوفانی و تلخ است. هم در کارهای کوتاه اولیه‌اش که بعدها تحت عنوان «تریلوژی ترنس دیویس» نام گرفت و هم در فیلمهای بلند استادانه‌اش «صداهای دوردست٬ جانهای آرام »…

گفتگو
2

شعر را باید مصرع‌-‌مصرع نوشید      روز جمعه چهارم اسفند ۱۳۸۵ یک روز قبل از سفر عباس کیارستمی به نیویورک برای شرکت در برنامه‌ای که برای بزرگداشت او در موزه هنرهای مدرن نیویورک(موما) تدارک دیده شده بود، برای انجام گفتگویی با او در باره کتابش «حافظ به روایت کیارستمی» که همان زمان در ایران منتشر شده بود، به…

کن ۲۰۱۶
0

جدا از اینکه کدام فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن شود همواره فیلمهایی هستند که فراتر از جوایز جشنواره توجه منتقدین را به خود جلب می‌کنند. در جشنواره کن ۲۰۱۶٬ فیلم «سیرانوادا» ساخته کریستی پویو فیلمساز رومانیایی که اولین نمایش بخش مسابقه بود یکی از این فیلمها بود. نیکلاس راپولد سردبیر مجله «فیلم کامنت» در محل جشنواره با پویو مصاحبه‌ای…

فجر۹۴
0

گفتگو با نیکی کریمی دربارۀ داوری امسال جشنوارۀ فیلم فجر نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان موفق سینمای ایران، بارها به عنوان عضو هیئت داوران در جشنواره های داخلی و خارجی بسیاری شرکت داشته است. او امسال از داوران بخش اصلی مسابقه (سودای سیمرغ) در جشنوارۀ فیلم فجر بود. به همین مناسبت با او گفتگویی داشته ایم که می خوانید. شما…

ساندنس ۲۰۱۶
0

بابک انوری در ۱۹ سالگی از ایران به لندن مهاجرت کرده‌است. در دانشگاه وست‌مینستر لندن٬ سینما خوانده‌ و درسال ۲۰۱۱ با فیلم کوتاهش کاندید بفتا شد. او چندسال را در ام‌تی‌وی کار کرد تا فرصت ساختن اولین کاربلندش را پیدا کند٬ فیلمی که توانست به  فستیوال ساندنس ۲۰۱۶ راه‌پیدا کند و توجه بسیاری از منتقدین را برانگیزد. چند روز بعد…

گفتگو
0

 کارگردان جوان اردنی، ناجی ابو نوار، با اولین فیلم بلندش ذیب (گرگ)، یک شبه راه صدساله را پیموده؛ اتفاقی که ممکن است در طول عمر بسیاری از کارگردان‌های خوب جوان روی ندهد. ذیب، داستان دو برادر عرب بدوی و ماجراهایشان با یک انگلیسی مرموز در دوران ساختن راه‌آهن در حکومت عثمانی اردن است. ساختار ذیب همانند پیوند زدن فیلم‌های کلاسیک…

ساندنس ۲۰۱۶
1

دیدار با رخساره قائم‌مقامی در روزهای ساندنس در حالی میسر شد که پیش‌از این هیچ فیلمی از او ندیده‌بودم. به لطف مدیر برنامه‌هایش فیلم را قبل از جشنواره دیدم و رویکرد متفاوت او در یک فیلم با موضوع اجتماعی را پسندیدم. روزی که مصاحبه انجام شد هیچ تصوری از اینکه فیلم برنده معتبرترین جایزه ساندنس خواهد شد نداشتم٬‌ولی خوشبختانه این…

راینر ورنر فاسبیندر
0

هم حضور راینر ورنر فاسبیندر در فستیوال نیویورک و هم این مصاحبه به واسطۀ یک تصادف رانندگی در ترکیه میسر شد، که این کارگردان آلمانی پرکار را به این‌جا کشاند تا بتواند پنج روز را در شلوغی کارهایش در نیویورک بگردد. فاسبیندر که مشهور است به این‌که در طول یک پرواز بین‌قاره‌ای یک نمایشنامۀ کامل را می‌نویسد. در حالی‌ که…

گفتگو
0

سال ۱۹۸۵، یعنی شش سال پیش از نمایش عمومی از زیر کار در رو (Slacker)، سیمای نمادینی که ریچارد لینک‌لی‌تر از نسل خود به دست داد، او و شش تن از دوستان سینمادوستش «کانون فیلم آستین» را به راه انداختند تا بتوانند آثار کلاسیک، مستقل و هنری سینما را که نه در «مولتی پلکس»ها امکان نمایش داشتند و نه روی…

رابرت راسن بیلیاردباز
0

رابرت راسن فیلمنامه نویس و کارگردان و تهیه کننده ای بود که بیش از سی سال در سینمای آمریکا فعالیت داشت. از جملۀ فیلمنامه هایی که نوشته است عبارتند از: دهۀ پرشور بیست (۱۹۳۹)، گرگ دریا (۱۹۴۱)، لبۀ تاریکی (۱۹۴۳)، عشق عجیب مارتا آیورز (۱۹۴۶)؛ و برخی از فیلمهایی که کارگردانی کرده است عبارتند از: جسم و روح (۱۹۴۷)، ورزاهای…

گفتگو
0

آیا می توان گفت که نقد فیلم اکنون دچار بحران شده است؟ آیا موجودیت نقد فیلم در عصر اینترنت، واقعاً به خطر افتاده؟ آیا در عصر روزنامه نگاری آنلاین و زوال تدریجی نشریات چاپی، هنوز جایی برای منتقدان حرفه ای هست؟ گسترش اینترنت و توسعۀ تکنولوژی دیجیتال و رسانه های آنلاین، چه تاثیری بر حرفه ای به نام نقد فیلم…

پدروکوستا
0

در اوت ۲۰۱۵ همزمان با نمایش عمومی «پول اسب» در نیویورک٬ مرکز لینکلن مروری بر آثار پدرو کوستا با حضور خودش برگزار کرد. لابلای نمایش‌ فیلم‌ها فرصتی شد تا با او به مصاحبه بنشینم. سینماگر پرتغالی٬ یک سینه‌فیل واقعی‌است که سینمای دنیا را خوب می‌شناسد و عاشقانه دنبال می‌کند. همچون اکثر سینماگران مستقل٬ برنامه‌های او بی‌تکلف اداره می‌شوند و گفتگو…

فلاش‌بک
0

گفتگو با کلاید جیونس/آرشیویست و مرمت گر فیلم  مترجم: میثاق جوادپور کلاید جیونس تهیه کننده ای است که در بخش گنجینه های آرشیوی جشنوارۀ فیلم لندن فعالیت می کند. او متصدی سابق آرشیو ملی فیلم و تلویزیون در موسسۀ فیلم بریتانیا(BFI) است و اکنون بازنشسته شده است اما با این حال هر ساله بخش فیلم های ترمیم شده در جشنوارۀ فیلم لندن را…

گفتگو
1

میشل سیمان، منتقد و نویسندۀ فرانسوی، یکی از بهترین و کامل‌ترین کتاب‌ها را دربارۀ  کارگردان اسطوره‌ای سینمای آمریکا، استنلی کوبریک، نوشته است. در این کتاب که نامش “کوبریک” است، سیمان علاوه بر تحلیل تمام فیلم‌های کوبریک و گذاشتن صدها عکس از فیلم‌ها و پشت‌صحنه‌های آنها، سه مصاحبۀ طولانی با او، در زمان به روی پرده آمدن پرتقال کوکی، بَری لیندون،…

گفتگو
0

سینما تک تهران و سینه فیلیای ایرانی  سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران بعد از چند سال توقف و رکود در اسفند ماه گذشته با نمایش فیلم “دایی جان” ژاک تاتی آغاز به کار کرد. آیا سینما تک تهران می توانداعتبار یک سینماتک واقعی را به دست آورد؟ آیا می تواند به خواست های سینه فیلیای ایرانی پاسخ دهد و عطش آنها…

گفتگو
2

مصاحبه با برتولوچی برایم هیجان بسیاری داشت. دوست داشتم خالق «آخرین تانگو در پاریس» و «آسمان سرپناه » را ببینم و از فیلم‌هایش بپرسم. سؤال‌های بسیاری داشتم ولی تنها نیم ساعت وقت برای پرسیدن آنها  .او که در این سن و سال هنوز یک سینه‌فیل باقی مانده‌است٬  خیلی دوست دارد درباره سینما حرف بزند. درباره سینمای ایران هم حرفهای حاشیه‌ای…

ترایبکا ۲۰۱۵
0

سینمای برادران تاویانی برای سینما دوستان فارسی‌زبان آشناست. آنها که در سالهای افول نئورئالیسم ایتالیا فیلم‌سازی را شروع کردند٬ همواره رد تأثیر این سینما را در آثار خود داشته‌اند. علاقه آن‌ها به ادبیات کلاسیک اروپا باعث شده بسیاری از آثار آنها اقتباسهای ادبی از آثار بزرگان ادبیات باشند. در آخرین فیلم خود این دو فیلمساز به سراغ بوکاچیو رفته‌اند و…

گفتگو
0

نجوا نجار[۱] فیلمساز ساکن غزه است؛ او در کارنامهٔ خود هم آثار داستانی دارد و هم مستند. فیلم‌های داستانی او عبارتند از: انارها و صمغ[۲] (۲۰۰۹)  چشمان یک سارق[۳] (۲۰۱۴)، که فیلم دوم به عنوان نمایندهٔ فلسطین برای بخش بهترین فیلم خارجی اسکار انتخاب شده بود، اما نتوانست وارد مرحلهٔ رقابت برای این جایزه شود. در این گفتگو، او از…

گفتگو
0

کامران حیدری را اولین بار سالها پیش در استودیو جام‌جم شیراز دیدم. پرشور و خستگی‌ناپذیر بود. آن سالها در حال ساخت مستندی درباره محمد بهمن بیگی٬ بنیانگذار آموزش عشایری بود. بعدها حیدری ساخت «من نگهدار جمالی٬ وسترن می‌سازم» را درباره یک وسترن‌ساز شیرازی شروع کرد و بعد از آن به سراغ موسیقی جنوب رفت. توجه حیدری به فرهنگ حاشیه٬ چه…

گفتگو
0

 شما در چه موقعیتی با پازولینی آشنا شدید؟ بعد ازخواندن الوات ها(اولین رمان پازولینی)، برای اینکه از اشتیاق خودم مطلع اش بکنم با او تماس گرفتم و او خیلی دوستانه برخورد کرد. با عبارات متملقانه ویتلونی وار(منظور فیلم ولگردهاست) در مورد جاده حرف زد. اتفاقاً کمی بعد وقتی سناریوی فیلم شب های کابیریا آماده شد فکر کردم خوب است که متن…

گفتگو
0

فیلم قصه ها به کارگردانیِ رخشان بنی‌اعتماد را در جشنوارهٔ فیلمِ ابوظبی دیدم. معمولا در جشنواره‌ها فیلم خوب برای‌ دیدن زیاد است و وقت اندک. به یاد ندارم که در جشنواره‌ای توانسته باشم همهٔ فیلم‌هایی را که برایِ دیدن‌شان مشتاق بودم ببینم و به‌ندرت پیش می‌آید که در زمانِ اندک جشنواره یک فیلم را دوبار ببینم. اما پس از دیدنِ قصه‌ها…

گفتگو
0

می‌خواهم روزی نقشِ زنی ایرانی را بازی کنم خودش می‌گوید «قومیت مبهمی» دارد یعنی پیشینهٔ قومی- فرهنگی‌اش را از چهره‌اش نمی‌توان حدس زد. هنگام تماشایِ «عرب‌های رقصان» ساختهٔ ‌اران ریکلیس، او نقشِ زنی فلسطینی را بازی می‌کند که همسرش مبارزِ چپ‌گرایِ ضدِ اشغالِ اسرائیلی‌ها است. این سوال در ذهن بیننده نقش می‌بندد که آیا این شخصیت که با این ظرافت…

گفتگو
0

اکران فیلم مستند “شش قرن شش سال” به کارگردانى و تهیه‌کنندگى مجتبى میرتهماسب از میانهٔ مهرماه امسال در گروه سینماهای هنر و تجربه آغاز شده است. سینماهای گروه هنر و تجربه در تهران: پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی کوروش، موزه سینما و خانه هنرمندان و در شهر مشهد، پردیس سینمایی هویزه را شامل می‌شود. مستند “شش قرن شش سال” سال…

فلاش‌بک
0

گفت‌وگوی آرام سارویان با والتر مَتائو والتر مَتائو بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، اول اکتبر ۱۹۲۰ به دنیا آمد و اول جولای سال ۲۰۰۰ در سن هشتاد سالگی درگذشت. او در جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی ارتش آمریکا در انگلستان خدمت کرد و مدتی هم در  اسکادرانی هم‌قطار جیمز استوارت بود. او پس از جنگ به بازیگری علاقه پیدا…

گفتگو
0

کاوه زاهدی  فیلمساز آمریکایی٬ نسبی ایرانی دارد. در کارنامه کم تعداد او نمی توان ردی از فرهنگ شرقی پیدا کرد٬ طبیعتاً به این علت که تحصیلات خود را در فلسفه به پایان برده است و به نحوی سینما را به عنوان شغل جایگزین فلسفه کرده است.سالها پیش فیلم « من معتاد به سکس هستم.» را ساخت که نگاهی متفاوت به…

سینمای آوانگارد و تجربی
0

روزبه رشیدی فیلمساز ایرانی ساکن دوبلین و از چهره های شناخته شدۀ سینمای تجربی و زیرزمینی ایرلند است. نگاه متفاوت و مینیمالیستی و کیفیت شاعرانۀ کارهایش ‌به همراه فضا سازی ذهنی و درونی و عدم استفاده از شیوه های روایی، از مشخصه های فیلم های تجربی رشیدی است. رشیدی در سال ۲۰۰۹ انجمن سینمای تجربی(Experimental Film Society_EFS) را به منظور…

گفتگو
0

شینیا تسوکامو، یکی از چهره‌های قابل بحث سینمای معاصر ژاپن است که فیلم‌سازی را از نیمه دوم دهه هفتاد میلادی با ساخت فیلم‌های کوتاه و هشت میلیمتری تجربی آغاز کرد و با ساخت نخستین فیلم بلند و کم‌خرج خود  در انتهای دهه هشتاد با‌عنوان “تتسوئو” که اکنون یکی از آثار عمده جریان سایبرپانک تلقی می‌شود، جایگاه خود را به‌عنوان فیلم‌سازی…

گفتگو
0

فصلی از کتاب«ناهار در خدمت اُرسن»-گفتگوهای هنری جگلام و اُرسن ولز با ویرایش پیتر بیسکیند ——————————– اُرسن ولز سالهای آخر عمرش، روابط گرم و دوستانه‌ای با هنری جگلام، فیلمساز جوانتر، برقرار کرده بود، و از جمله، مرتب برای صرف ناهار به یک رستوران فرانسوی در هالیوود می‌رفتند به نام Ma Maison که چند سالی بعد تعطیل شد. از اوایل سال…

گفتگو
0

شرح حال دانلد ریچی، نویسنده، پژوهشگر و سازندۀ چند فیلم تجربی، هفدهم آوریل ۱۹۲۴ در یکی از شهرهای کوچک ایالت آیداهو به نام «لایما» به دنیا آمد. نخستین داستان کوتاهش را سال ۱۹۴۲، در هجده سالگی، به چاپ رساند. در جنگ دوم جهانی در نیروی دریایی آمریکا در مقام افسر بهیار به خدمت پرداخت. نخستین بار سال ۱۹۴۷ همراه با…

گفتگو
0

برناردو برتولوچی کار سینما را با دستیاری پازولینی سر صحنه فیلم آکاتونه (۱۹۶۱) شروع کرد. از آن زمان همه نوع لقبی به او داده اند. از نابغه ی منحرف (آخرین تانگو در پاریس،۱۹۷۲) تا برنده ی اسکار(آخرین امپراتور،۱۹۸۷). وقتی اولین فیلمش را ساخته بود (فرشته ی مرگ،۱۹۶۲) منتقدان گفتند او یک شبه ره صد ساله رفته است ولی سالها بعد…

گفتگو
0

او را میتوان یکی از مهمترین فیلمسازان نسل ششم  سینمای چین نامید. نسلی که سعی دارد بیش از احیای سنتهای چینی٬ به جامعه امروز چین توجه کند و اتفاقات جاری اجتماع را موضوع داستانهایش قرار دهد. سخنرانی او در انجمن کنفوسیوس دانشگاه مریلند در واشنگتن٬ این فرصت را فراهم کرد تا با او درباره فیلم «لمس گناه» و نسل ششم…

گفتگو
0

گفتگو با محمد حقیقت، منتقد سینما چهل و پنج سال بعد از ساخته شدن فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی، نسخه مرمت شده دیجیتال این فیلم برای نخستین بار در سینماهای فرانسه روی پرده رفته است. روزچهارشنبه چهارم ژوئن، نسخه مرمت شده دیجیتال فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سینما «رُفله» در خیابان شامپولیون پاریس به نمایش درآمد.خبر مرمت(restoration) فیلم…

گفتگو
2

برگرفته از فصلنامۀ پاریس ریویو، شمارۀ ۱۳۸، بهار ۱۹۹۶. بخش اول گفتگو را می‌توانید اینجا بخوانید. * شنیده‌ام همکاری شما با ریموند چندلر چندان هم راحت نبوده است. وایلدر: بله، همینطور است. چندلر هیچ سابقۀ عملی سینما نداشت. اصلاٌ پایش را در یک استودیو نگذاشته بود. نویسندۀ یکی از این مجله‌های خشک سریالی بود به نام «نقاب سیاه[۱]». یکی از…

گفتگو
0

برگرفته از فصلنامۀ پاریس ریویو، شمارۀ ۱۳۸، بهار ۱۹۹۶. بیلی وایلدر، یکی از نویسنده-کارگردانان برجستۀ سینمای آمریکا، همواره گفته است که فیلم را نویسنده می‌آفریند، و همیشه بر آن بوده است که کارگردانیِ یک فیلم، در بهترین حالت، در مرحلۀ نوشتن فیلمنامه است که شکل می‌گیرد. وایلدر هم مانند بسیاری از فیلمسازان بزرگ، کار خود را در سینما در مقام…

گفتگو
0

یکی از فیلم‌های قابل بحث و تجربی جشنواره‌ی فجر امسال فیلم «سایه روشن» آخرین ساخته‌ی فرزاد مؤتمن بود که در بخش مسابقه‌ی سینمای ایران پذیرفته نشد و این اقدام از سوی اهالی رسانه با اعتراضات بسیاری مواجه شد. «سایه روشن» به رغم حضور در بخش جنبی جشنواره ـ نوعی تجربه ـ توانست به سبب نوع روایت و فاصله‌ی ساختاری‌اش با…

کن ۲۰۱۴
0

بعد از کشف شدن در فیلم «یک جدایی» اصغر فرهادی (جدایی نادر از سیمین) در ۲۰۱۱، لیلا حاتمی یکی از نه عضو هیئت داوری این دوره جشنواره کن است. مصاحبه‌ای با این بازیگر مهربان و خوشرو که سفیر فوق‌العاده‌ای برای ایران است. شما فرزند سینما هستید، پدرتان کارگردان بود و شما در فیلمهایش بازی کرده‌اید، مادرتان بازیگر است و در نخستین فیلم به…

کن ۲۰۱۴
0

شاعر٬ گرافیست٬‌عکاس و… در ۷۳ سالگی عباس کیارستمی کارگردانیست که استعدادش فقط روی پرده سینما به اثبات نرسیده‌است٬ با این همه این کارگردان ایرانی چشم همه مردم دنیا را به خود خیره کرده‌است.او که چهره مطرح سینمای آزاد و مؤلف و یکی از فیلمسازان موج نوی سینمای ایران است که در دهه۷۰ میلادی شکل گرفت٬ در سال ۱۹۹۷ برنده نخل طلای…

کن ۲۰۱۴
0

این متن ترجمه‌ای از مصاحبه ویم وندرس با وبسایت رسمی فستیوال کن است. ویم وندرس با فیلم «نمک ‌زمین» چهارمین حضورش را در بخش نوعی نگاه جشنواره کن تجربه می‌کند. فیلم یک فیلم‌پرتره از سباستیائو سالگادو عکاس نامدار است که با همکاری پسرش جولیانو ریبرو سالگادو ساخته شده‌است. فیلم چگونه شکل گرفت؟ ۲۵ سال پیش دو عکس خریدم که نام…

کن ۲۰۱۴
0

مصاحبه وبسایت رسمی فستیوال کن با کرول بوکه عضو هیأت داوران  سال‌ها گذشته‌اند اما زیبایی او همچنان ابدی می‌نماید. در سن ۵۶ سالگی، کرول بوکه می‌تواند به کار کردن با بزرگ‌ترین‌ها بر خود ببالد. لوئیس بونوئل، فرانسیس فورد کاپولا و ورنر شروتر از کسانی هستند که فرصت کارگردانی او را یافته‌اند. بوکه در سال ۱۹۹۰جایزه سزار بهترین هنرپیشه زن را…

گفتگو
0

کوروساوا در اکتبر ۱۹۹۰، ۸۱ سالش بود و در توکیو مشغول فلیمبرداری فیلم ماقبل آخرش راپسودی ماه اوت بود که گابریل گارسیا مارکز به دیدارش رفت و از آنجا که هنوز عرق روزنامه‌نگاری‌اش فروکش نکرده بود، دربارۀ مسائل گوناگونی با استاد بزرگ سینما به گفتگو نشست. مارکز: من نمی‌خواهم این گفت و شنودِ دوستانه، به صورت یک مصاحبۀ مطبوعاتی در…

گفتگو
0

  من به آن گروه از سینما‌دوستانی تعلق دارم که نه‌تنها جذب فیلم “جاذبه” نشده‌اند، بلکه از مقایسه آن با فیلم ” ۲۰۰١، اودیسه فضایی” شاهکار استنلی کوبریک تعجب کردند. گذاردن “جاذبه” در ژانر علمی- تخیلی به‌نظر من بجا نبود و به‌غیر از تخیل و جلوه‌های ویژه، چیزی را در این فیلم “علمی” نیافتم. به هر صورت بار دیگر هردو…

گفتگو سینمای تبعید
0

 سالهای طلایی هالیوود برای عشاق سینما یادآور کلارک گیبل، همفری بوگارت یا لورن باکال است. درامهای عاشقانه و بوسه های آتشین و فم فتل ها آن چیزیست که با شنیدن نام آن سالها به ذهن ما خطور می کند. اما یک موضوع که در بسیاری از موارد از آن غافلیم سینمای تبعید و نقش آن در شکل گیری سینمای آن…